چه پردازنده ای چه لپتاپی؟ راهنمای انتخاب بهترین پردازنده لپ تاپ

0

لپ تاپ ها امروزه از ضروریات کار تمامی اقشار جامعه هستند. از دانش آموز گرفته تا مهندسین و محققین سطح بالا، از 5 ساله تا 100 ساله به لپ تاپ نیاز دارند. از آنجایی که قیمت ها دائما در حال افزایش هستند و برای پرداخت بهینه انتخاب لپ تاپ مناسب مدنظر است در این نوشته می خواهیم در مورد پردازنده لپ تاپ ها و چگونگی انتخاب آنها صحبت کنیم تا بتوانید انتخابی کاملا درست برای خرید لپ تاپ داشته باشید. با هشت بیت همراه باشید:

همیشه این سوال پیش آمده است که آیا واقعا نیاز هست لپ تاپ core i7 بخریم؟ یا لپ تاپ core i5 نیازهای ما را برطرف می کند؟ لپتاپ های core i3 اصلا به درد می خورند؟

امروزه اکثر لپ تاپ های بازار از پردازنده های اینتل نیرو گرفته اند، هرچند پردازنده های AMD هم در بازار ایران قسمت قابل توجهی را در بر می گیرند ولی بینش مردم در مورد قدرت لپ تاپ ها بیشتر حول محور Core i3، Core i5، Core i7 می چرخد.

کدام پردازنده لپ تاپ مناسب کار من است؟

هر چند به صورت کلی نمی توان گفت دقیقا برای چه کاری چه پردازنده ای نیاز است در زیر می توانید خلاصه ای از این موارد استفاده و پردازنده های مناسب آن را ببینید:

هدف پردازنده های پیشنهادی نمونه هایی از پردازنده عمر باتری نرمال
فعالیت های کاری/بازی Intel Core i5 / i7 H Series Core i9-8950HK, Core i5-8300H 3 تا 8 ساعت
فعالیت های کمی بالاتر از امور روزانه Intel Core i7 U Series / Intel Core i5 or i7 G Series / AMD Ryzen Mobile 7 Core i7-7500U, Core i7-8550U, Core i7-8705G 5 تا   17 ساعت
امور روزانه Intel Core i5 U Series / AMD Ryzen Mobile 5 Core i5-7200U, Core i5-8250U 5 تا  17  ساعت
لپ تاپ های فوق باریک Intel Core m / Core i5 / i7 Y Series Core m3, Core i5-7Y54 5 تا  9 ساعت
لپتاپ های ارزان و کاربری ساده Intel Celeron, Pentium Celeron N3050, Pentium N4200 4 تا  6 ساعت
بسیار ارزان و پایینترین کاربری Intel Atom Series Atom Z3735F, Atom x3, Atom x5 7 تا  12 ساعت

چگونه پردازنده ها را بشناسیم؟

از آنجایی که پردازنده های اینتل گستردگی بیشتری دارند در این قسمت نحوه کد بندی نام پردازنده را همچون تعریف زیر مرور می کنیم. شما با استفاده از این روش می توانید به راحتی پردازنده را شناسایی کنید.

اولین قسمت برند پردازنده است که معمولا با نام Intel Core شروع می شود. البته که ممکن است نام هایی همچون celeron، Xeon و … هم دیده شود. برای مثال در AMD این نام ها AMD Ryzen یا AMD FX است. بعد از آن سری مشخص می شود، برای مثال i7 و … بعد از این قسمت اعدادی آغاز میشود که اولین آن نشاندهنده سری پردازنده است که در حال حاضر سری 9 آخرین سری است. بعد از این قسمت شما ترکیبی از عدد و حرف را مشاهده می کنید. این حروف نشاندهنده گروه مصرفی پردازنده هستند که اهمیت خاصی در تخمین قدرت و توان مصرفی دارند.

در پردازنده های AMD این روند آنچنان روشن نیست. Ryzen 5 قدرتی مشابه Intel Core i5 سری U دارد و Ryzen 7 قدرتی مشابه Intel Core i7 سری U دارد.

Intel Core یا AMD Ryzen ؟

تا مدت ها پردازنده های ای ام دی برای سری ارزان قیمت و کاربری سبک مورد استفاده قرار می گرفتند. ولی از سال 2017 AMD تصمیم گرفت سری جدید Ryzen را به بازار عرضه کند و کمی هم در سطوح بالاتر فعالیت داشته باشد. برای مثال می توان Ryzen 5 را هم تراز Intel Core i5 8250U دانست. البته که بازدهی گرافیکی این پردازنده را می توان بهتر از هم تراز اینتل خود دانست و مصرف باتری هر دو یکسان است. در هر حال اگر لپ تاپی با این سری پردازنده دیدید لازم نیست نسبت به هم ترازهای اینتلی آن ها هزینه لاتری را تقبل کنید. باقی پردازنده های AMD هم قابل قیاس با سری های i5 و i7 اینتل نیستند و تنها زمانی که دنبال یک لپ تاپ ارزان قیمت با کارایی قابل قبول هستید به آنها اعتماد کنید.

 مشخصات پردازنده: هسته‌ها، هایپر تردینگ، سرعت کاری

زمانی که در حال مشاهده مشخصات یک پردازنده هستید، این مشخصات توضیحات کاملی به شما ارائه می‌دهند. مهم‌ترین مشخصات به شرح زیر است:

هسته (Core): در حین عملیات پردازشی، هر هسته می‌تواند کار متفاوتی انجام دهد. پردازنده بیشتر لپ‌تاپ‌های امروزی دو هسته‌ای هستند و در مدل‌های گران‌قیمت و بالا رده از چهار هسته استفاده می‌شود.

هایپر تردینگ (Hyper-Threading): این عمل هر هسته فیزیکی را به دو هسته مجازی تبدیل می‌کند، به‌عنوان‌مثال پردازنده Intel Core i7 6700HQ دارای چهار هسته فیزیکی و با استفاده از هایپر تردینگ، دارای هشت هسته مجازی است.

سرعت پردازش (Clock Speed): با مقیاس گیگاهرتز بیان می‌شود، این سرعت به معنای تعداد سیکل کاری پردازنده در هر ثانیه است. هرچه بالاتر باشید بهتر است ؛ اما تنها مشخصه مهم پردازنده نیست.

توربو بوست (Turbo Boost): سرعت پردازشی را به‌صورت موقت از فرکانس پایه پردازنده بالاتر می‌برد تا عملیات پردازشی سریع‌تر انجام شود. بیشتر پردازنده‌های Core i5 و i7 این قابلیت را دارند؛ اما Core i3 از این قابلیت بی‌بهره است. فرکانس اصلی پردازنده را «فرکانس مرجع پردازنده» و فرکانس بالاتر را «حداکثر فرکانس بوست شده» می‌نامند.

حافظه کش (Cache): یک رم بسیار کوچک است که دقیقا در پردازنده قرار دارد و اطلاعاتی که زیاد استفاده می‌شوند، در خود ذخیره می‌کند تا سرعت پردازش کارهای تکراری بالاتر باشد. مقدار رم بیشتر پردازنده‌ها بین ۱ تا ۴ مگابایت است.

TDP ا(Thermal Design Power): مقدار مصرف پردازنده را به وات نشان می‌دهد. وات بیشتر به معنای عملکرد بهتر است؛ اما مصرف برق بیشتر و درنهایت گرمای بیشتری نیز تولید خواهد کرد.

وی پرو (Vpro): یک ویژگی مدیریت کنترل از راه دور است که برای شرکت‌های بزرگ طراحی‌شده است و برخی پردازنده‌ها لپ‌تاپ‌های کاری با این ویژگی عرضه می‌شوند؛ اما سیستم‌های شخصی از این قابلیت بی‌بهره هستند.

کدام سری برای کدام کار؟

پیش از این اشاره کوچکی به سری کردیم در این قسمت مفصل تر به آن می پردازیم:

سری HQ و HK: چهار هسته، عملکرد بالا

خوب برای: بازی، طراحی‌های حرفه‌ای، کاربران حرفه‌ای

بد برای: حمل‌ونقل، قیمت زیاد، شارژ دهی باتری کم

اگر شما کاربر حرفه‌ای یا گیمر هستید، پردازنده‌های سری HQ بهتری انتخاب برای شما خواهند بود. پردازنده‌های سری HQ دارای چهار هسته هستند؛ درحالی‌که سری U و Y دارای دو هسته هستند. با استفاده از قابلیت هایپر تردینگ تعداد هسته‌های پردازشی به هشت عدد (مجازی) می‌رسد.TDP پردازنده‌های HQ ۴۵ وات است که باعث می‌شود عمر باتری لپ‌تاپ‌ها کاهش یابد یا از باطری‌های بسیار بزرگ در این لپ‌تاپ‌ها استفاده شود. به دلیل تولید حرارت بیشتر این پردازنده‌ها نسبت به سری U، شما نمی‌توانید این پردازنده‌ها را در لپ‌تاپ‌های فوق باریک و فوق سبک بیابید.

یکی از کوچک‌ترین لپ‌تاپ‌ها با پردازنده HQ لنوو Thinkpad T460p است که از صفحه‌نمایش ۱۴ اینچ بهره می‌برد و وزن آن حدود ۱.۷ کیلوگرم است. با توجه به باطری ۳ سلولی، این لپ‌تاپ شارژ دهی باتری بسیار پایینی دارد و زمان دقیق آن ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه است که اگر از باتری ۶ سلولی استفاده شود، این زمان به ۹ ساعت و ۵۷ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

پردازنده‌های سری HK دقیقا همانند سری HQ هستند؛ با این تفاوت که قابلیت اورکلاک در آن‌ها وجود دارد و ضریب مالتی پر در این پردازنده‌ها باز است. اینتل سری جدید پردازنده‌های HQ و HK خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ ارائه کرد.

سری U: کارهای روزمره

خوب برای: کارهای روزمره، مشاهده محتوی، شارژ دهی باطری زیاد

بد برای: بازی، پویانمایی حرفه‌ای

در مورد این سری پردازنده ها پیشتر در اینجا بررسی هایی داشتیم. اگر به دنبال تجربه معمولی و روزمره از لپ‌تاپ هستید و به شارژ دهی بالای لپ‌تاپ اهمیت ویژه‌ای می‌دهید، پردازنده اینتل سری U برای شما ساخته‌شده است. برای استفاده روزمره پردازنده سری Core i5 U همانند Core i5-7200U بسیار مناسب است، این پردازنده برای وبگردی و یا ویرایش متون بسیار کارآمد است.

بیشتر پردازنده‌های سری U دارای TDP ا۱۵ وات هستند که بین عملکرد و شارژ دهی باتری تعادل برقرار کرده است؛ اما برای خنک شدن به یک فن نیاز دارد. تعداد کمی پردازنده سری U با TDP ا۲۸ وات وجود دارد. با توجه به باتری بزرگ و صفحه‌نمایش با بازدهی بالا، لپ‌تاپ‌های سری U می‌توانند تا بیش از ۱۰ ساعت شارژ دهی باتری داشته باشند و برخی از انواع بالا رده‌ی آن‌ها تا ۲۰ ساعت شارژ دهی باتری دارند.

سری Y و Core m: طراحی بدون فن، عملکرد متوسط

خوب برای: استفاده روزمره، طراحی بدون فن، کارهای سبک

بد برای: شارژ دهی باطری، قدرت محاسباتی متوسط

زمانی که قصد خرید لپ‌تاپی با سری پردازنده Y دارید با Core i5 یا Core i7 و یا با Core m3/m5/m7 روبه‌رو خواهید شد. پردازنده‌های سری Y از TDP بسیار پایین ۴.۵ وات بهره می‌برند که این توان پردازشی پایین به سازنده‌ها اجازه می‌دهد این لپ‌تاپ‌ها را بدون فن و بسیار باریک تولید کنند. متاسفانه بیشتر این لپ‌تاپ‌ها از باطری‌هایی با ظرفیت بسیار پایین و صفحه‌نمایش‌هایی با مصرف برق زیاد استفاده می‌کنند که درنهایت باعث می‌شود که زمان شارژ دهی این لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با سری U بسیار کم باشد.

Celeron و Pentium: برای کارهای بسیار ساده

خوب برای: وبگردی، صرفه‌جویی پول

بد برای: بازی، کارهای جدی، ویرایش فیلم

اگر به دنبال لپ‌تاپی می‌گردید که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت داشته باشد، به‌احتمال‌زیاد از پردازنده سلرون یا پنتیوم در آن استفاده‌ شده است. عملکرد این پردازنده‌ها به‌اندازه‌ای است که فقط می‌توان با آن‌ها به وبگردی پرداخت، ایمیل‌ها را بررسی کرد و کارهای روزمره را انجام داد. سلرون ها در کروم بوک ها بسیار متداول هستند، به این دلیل که سیستم‌عامل کروم به‌اندازه ویندوز به قدرت پردازشی نیاز ندارد. اگر لپ‌تاپی با سیستم‌عامل ویندوز خریداری می‌کنید و بودجه بسیار پایینی دارید، لپ‌تاپی انتخاب کنید که از این پردازنده‌ها استفاده می‌کند.

TDP پردازنده‌های سلرون بین ۴ تا ۱۵ وات است. پردازنده‌های سلرونی که با حرف N شروع می‌شوند (همانند N3060) بین ۴ تا ۶ وات هستند درحالی‌که اگر به U ختم شوند، (همانند ا3855U)ا ۱۵ وات هستند و عملکرد بهتری دارند. شارژ دهی باتری در این مدل‌ها بستگی به ظرفیت آن دارد، اما سیستم‌هایی که از چیپ ۴ و ۶ وات استفاده می‌کنند معمولا ارزان‌قیمت‌تر هستند و شارژ دهی بالاتری دارند.

پردازنده‌های پنتیوم دارای TDP بین ۶ تا ۱۵ وات هستند و بیشتر آن‌ها ۶ تا ۷.۵ وات هستند.

Atom: شارژدهی باتری خوب، عملکرد ضعیف

خوب برای: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، باتری با شارژ دهی بالا، جرم سبک

بد برای: مالتی تسکینگ، کارهای حرفه‌ای

ارزان‌قیمت‌ترین پردازنده اینتل برای لپ‌تاپ، سری اتم است که برای لپ‌تاپ‌های با قیمت پایین و تبلت‌ها استفاده می‌شود (مانند لنوو Ideapad 100s و ایسوس Transformer Mini T102HA). تقریبا تمام پردازنده‌های اتم دارای چهار هسته هستند که مصرف بسیار پایینی دارند و این باعث افزایش شارژدهی باتری می‌شود، اما عملکرد ضعیفی ارائه می‌دهد. ما لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده اتم را فقط به‌عنوان لپ‌تاپ دوم برای افراد بزرگ‌سال و یا لپ‌تاپ اصلی کودکان پیشنهاد می‌دهیم. پردازنده‌های اتم برای وبگردی و مشاهده فیلم مناسب هستند؛ اما برای انجام کارهای دیگر با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

اینتل برای بیشتر پردازنده‌های اتم TDP را مشخص نکرده است؛ اما تقریبا برای آن‌ها بین ۲ تا ۲.۵ وات تخمین زده‌شده است، تقریبا نصف سری Y.

برگرفته از Laptopmag.com

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x