راهکارهای افزایش سرعت کامپیوتر

0

سرعت یکی از مهم ترین موارد رضایت کاربر از دستگاه مخصوصاً کامپیوتر و موبایل است. امروزه با توجه به قیمت ارز و افزایش عجیب قیمت دستگاه های تکنولوژیک بسیاری به فکر بهبود یا تعمیر دستگاه های قدیمی و یا از کارافتاده خود افتاده اند. ما همیشه یک از دغدغه هایمان همین امر بود در اینجا هم می توانید راهکارهایی برای بهبود سرعت ببینید. در این نوشته چند راهکار برای بهبود سرعت کامپیوتر / لپ تاپ شما پیشنهاد می کنیم. امیدواریم بتوانیم تا حدودی در افزایش سرعت کامپیوتر شما کمک کرده باشیم:

اول مشکل را بیابید

سرعت پیشرفت تکنولوژی دائما در حال افزایش است و طبیعی است که کامپیوترها و لپ تاپ های قدیمی توانایی کمتری در اجرای سریع موارد به روز و جدید داشته باشند. سرعت کامپیوتر شما به موارد مختلفی وابسته است، مهمترین آنها پردازنده، رم و هارد است. مجموعه این قطعات بر روی مادربورد با هم در ارتباطند. پس نتیجه می گیریم که در وهله اول چهار قطعه داریم که باید میزان تاثیر آنها را بر روی کار خود در یابیم و ببینیم کدام یک بر روی کاربری ما تاثیر بیشتری دارد و احیانا دچار مشکل کرده است.

پردازنده :

سی پی یو یا پردازنده به عنوان مغز کامپیوتر بسیاری از مسئولیت های پردازش را بر عهده دارد. بهتر است این را بدانیم که اگر کار معمولی ای همچون وب گردی و … می کنیم، پردازنده فشاری بر خود نمی بیند و نیازی ندارید پردازنده جدید یا قدرتمندی داشته باشید. ولی اگر کاری فراتر از وب گردی دارید می بایست متناسب با کاربردتان به پردازنده توجه کنید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم برای کارهای تحلیلی و گرافیکی و محاسباتی پردازنده های قدرتمند و به روز نیاز است و بهتر است از امید داشتن به پردازنده های ضعیف یا قدیمی دست بکشید!

در ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که برای مثال در لپتاپ ها تعویض سی پی یو کاری تقریبا نشدنی در بازار امروز است.

رم:

رم را می توان صمیمی ترین دوست پردازنده دانست و بی شک یکی از مناسب ترین گزینه ها برای بهبود سرعت است. در حال حاضر رم های DDR4 رم های نرمال بازار هستند و همگی منتظر رم های DDR5 هستیم. یکی از مواردی که بهتر است مدنظر قرار دهید این است که رم های تا DDR2 دیگر در دنیای امروز آنچنان توانایی بهبود سرعت را ندارند و تنها اگر می خواهید سیستم را برای وب گردی و کار با آفیس آماده کنید از ارتقای رم DDR2 استفاده کنید. ولی برای رم های DDR3 و … به راحتی می توانید روی بهبود عملکرد با ارتقای رم حساب باز کنید.

میزان حداقل رم در کاربری امروز 4 گیگابایت است. مقدار قابل قبول و خوب را می توانیم 8 گیگابایت در نظر بگیریم و از 10 گیگابایت رم به بالا می توان انتظار سیستم های کاربری سطح بالا را داشت.

هارد:

هارد مانند کمدی است که سیستم اطلاعاتش را در آن ذخیره می کند و سیستم عامل بر بستر آن راه اندازی می شود. پس بیراه نیست که بگوییم در سیستم اگر هارد سریعی داشته باشیم می توانیم مراتب خوبی از سرعت را بسته به باقی قطعات داشته باشیم. هرچند بارها به این نکته اشاره کرده ایم ولی باز هم یادآوری می کنیم که شاید بهترین و آسان ترین و ارزان ترین راه بهبود موثر سرعت سیستم افزودن هارد SSD به سیستم شماست.

مادربورد:

مادربورد بستر ارتباطی بین قطعات است. گاهی مشکلات سخت افزاری یا محدودیت های مادربورد راه را برای بهبود عملکرد سیستم حتی با تعویض یا ارتقای پردازنده، رم و هارد می بندد. پس بهتر است در گام نخست مادربورد خود را بررسی کنید و ببینید تا چه میزان قدرت همراهی شما را در سرعت بالاتر دارد؟

تمیز باشید!

این راه های هزینه بر را گفتیم حالا یک راه رایگان هم به شما بگوییم! تمیزی سیستم چه در لپ تاپ چه در کامپیوتر معجزه می کند. منظور از پاکیزگی تمیز بودن کیبورد و روی کیس و …. نیست. هرچند وقت در کیس خود را باز کنید و در حالی که کامپیوتر را از برق کشیدید با دستمالی خشک یا سرعت کم جاروبرقی درون کیس خود را تمیز کنید. مخصوصاً سینک پردازنده و هواکش های پاور و …. در لپتاپ هم همین مسئله وجود دارد، تا جای ممکن لپ تاپ را بر روی فرش و پارچه و …. نگذارید و با رعایت مواردی که به لپتاپ خش وارد نکنید با جاروبرقی هواکش های لپتاپ خود را تمیز کنید.

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x