تا اواخر سال جاری باید چه انتظاراتی از گوشی های هوشمند داشته باشیم؟

0

سرعت پیشرفت گوشی های هوشمند باورنکردنی است. هر روز حرکتی رو به جلو دارند و برای خریداران هم اطلاع از این پیشرفت ها مهم است چرا که برخی اوقات می شود با کمی صبر به چیزی بهتر رسید. مثلاً فکر کنید یک نفر از اینکه آیفون 6 تا مهر ماه معرفی می شود خبر نداشته باشد و برود آیفون 5S بخرد. حال آنکه آیفون 6 هم امکانات بهتری دارد و هم اینکه با ورودش آیفون 5S ارزان تر می شود. از همین رو بیایید با هم ببینیم تا عید نوروز می توانیم چه انتظاراتی از گوشی های هوشمندمان داشته باشیم؟

Snapdragon 808 -810 و ARM V8 : ویدیوی 4K و انتقال سریعتر اطلاعات

شاید این انتظار ما در سال پیش هم بود. در واقع انتظار پایان سال همیشگی ماست! اما چیزی که بیشتر از همیشه کاربران را متعجب کرد این بود که در پایان سال 2013 پردازنده ها آنچنان قدرتمند تر از سال 2012 نشده بودند . خیلی ها را نا امید کردند. اما این بار باید منتظر تحولات زیادی باشیم. با معماری جدید Cortex-A50 و ARM v8 میتوانیم شاهد پیشرفت های مناسبی باشیم. شرکت کوالکوم با اسنپ دراگون 808 و 810 وارد این دنیای جدید خواهد شد و احتمالاً بسیاری از پرچمداران سال پیش رو از این پردازنده ها بهره ببرند.

qualcomm-snapdragon-810-2

مثل اینکه کوالکوم از معماری خود ساخته اش (کریت) دست کشیده است و دوباره به سمت آرم آمده است.بیایید این دو پردازنده جدید را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم: Snapdragon 808. این پردازنده 6 هسته ای از دو هسته Cortex A-57 برای کارایی بالا و 4 هسته Cortex-A53 برای مصرف کمتر استفاده می کند. همچنین پردازنده گرافیکی آن Adreno 418  است که کمی عقب تر از Adreno 420 بکارگرفته شده در Snapdragon 805 قرار دارد. Snapdragon 810 با 8 هسته شامل 4 هسته Cortex-A57 و 4 هسته Cortex-A53 وارد بازار خواهد شد. پردازنده گرافیکی آن هم Adreno 430 خواهد بود و به تنهایی در صدر پردازنده های موبایل قرار خواهد گرفت. همچنین در این دو مدل کوالکوم مصرف انرژی پایین تری هم خواهد داشت چرا که پس از چندین سال در جا زدن بالاخره معماری پردازنده های خود را از 28 نانومتری به 20 نانومتری کاهش داد.

اما کوالکوم تنها به خاطر پردازنده هایش معروف نیست. این شرکت فعالیت های زیادی در زمینه گیرنده ها و پردازش سیگنال ها داشته است. در Snapdragon 808-810 از مودم LTE-A جدیدی استفاده شده است که پیش از این تنها در Snapdragon 805 به کار گرفته شده بود و تنها در GALAXY S5 آن را دیده بودیم. به صورت تئوری می تواند سرعت را تا 300 مگابایت در ثانیه افزایش دهد یعنی دو برابر بیشتر از نسل های گذشته(بماند که ما همچنان اندر خم GPRS در ایران هستیم).

snapdragon-carrier-aggregation-710x483

در مقایسه با Snapdragon 801 پردازنده های Snapdragon 808-810 رزولوشن بالاتری را فراهم می کنند. حالا برای شما گرفتن تصویر 4K آسانتر خواهد شد.علاوه بر این نمایش تصاویر 4K هم آسانتر و روان تر خواهد شد.اگر بخواهید این امر را با تلویزیون مقایسه کنید این پردازنده توانایی ساپورت دوربین تا 55 مگاپیکسل را دارد البته با سپاس از تکنولوژی جدید ISP در اسمارت فون ها! این عدد بسیار بیشتر از 20 مگاپیکسلی است که در گوشی های سونی دیدیم.

snapdragon-4k-resolution

به نظر می رسد مشهود ترین تغییر و بهبود در گوشی های سال دیگر توانایی بیشتر در خلق و نمایش تصاویر با کیفیت در حد 4K باشد.

عمر بیشتر باتری ؟

این مورد هم یکی از انتظارات برحق همیشگی ما کاربران بوده است! که در این چند ساله سرعت پیشرفت و بهبود کند و ثابتی داشته است. اپل جدیداً اعلام کرده است که می خواهد از پیل های سوختی برای تولیدات خود استفاده کند. که به مراتب عمر بیشتری نسبت به باتری های لیتیومی دارد.هرچند این امر کمی دور از دسترس به نظر می رسد و تا پایان امسال شاهد آن نخواهیم بود. ولی با پردازنده های جدید به احتمال زیاد مصرف انرژی هم کاهش خوبی خواهد داشت و از طرف دیگر می توان انتظار داشت که سرعت شارژ باتریها هم به مراتب بهتر شود.

علاوه بر کاهش مصرف صفحات نمایش پردازنده ها هم کاهش خوبی در مصرف خود داشته اند. همانطور که در تصویر زیر می بینید. مصرف انرژی پردازنده های نسل جدید کاهش مناسبی داشته است.

Cortex-A50-performance-chart

مموری و رم بیشتر؟

همانطور که می دانید اندروید L معرفی شده و در آینده ای نزدیک بر روی گوشی های هوشمند قرار خواهد گرفت.با 64 بیتی شدن اندروید L راه برای افزایش رم و مموری هم بازشده است. اگر توجه کرده باشید بیشتر گوشی 2 گیگابایت رم دارند و تا 64 گیگابایت مموری را قبول می کنند. حالا اما رم 4 گیگابایتی و مموری 128 گیگابایتی بسیار دست یافتنی تر از گذشته به نظر می رسد.  رم ها از نظر مصرف انرژی هم پیشرفت زیادی کرده اند و گفتنی است نزدیک 40 درصد در مصرف انرژی کاهش داشته اند.

Untitledهمانطور که با هم دیدیم سال آینده سال پرباری برای گوشی های هوشمند خواهد بود. پردازنده ها رشد قابل توجهی خواهند داشت و مصرف انرژی بهبود خواهد داشت و کیفیت تصاویر هم افزایش می یابد.دوربین ها توانایی ضبط فیلم های 4K را خواهند داشت(البته به صورت عام تر).اگر می خواهید بدانید حالا خرید کنید یا آخر سال؟ نمی دانم تصمیم با خودتان است ولی آنچنان که مشاهدات نشان می دهد صبر نتیجه بهتری خواهد داشت! 🙂

 

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x