پایان کار بوگاتی با ویرون ، شیرون می آید

0

نام بوگاتی در چند سال اخیر همیشه با پسوند ویرون همراه بود ، خودرویی که بیشتر از هرچیزی برای این کمپانی نماد قدرت و توانایی و … بود ، ویرون یک خودرو استثنایی و بدون رقیب در دنیای خودرو سازی به نظر میرسید توان 1000 اسب بخاری ، شتاب 0 تا 100 2.5 ثانیه ای  طراحی بسیار زیبا ، شیک و قیمت لوکس و…..  انگشتری با شکوه برای کمپانی بوگاتی و حتی فولکس واگن به حساب می آمد .

شرکت های خودرو سازی زیادی برای به زیر کشیدن بوگاتی در چند سال گذشته دست به کار شدند ولی هرگز موفق به فتح قلعه ویرون نشدند کار به جایی رسید که خود بوگاتی دست به کار شد تا بعد از تولید چند مدل از ویرون ، مدلی جدید از این کمپانی به بازار عرضه شود تا تاج از پدر به پسر انتقال پیدا کند.

بوگاتی پادشاه جدید را Chiron ( شیرون ) نامیده است که یکی از معروف‌ترین و نیرومندترین سانتور ( به موجودی افسانه‌ای با بالا تنهٔ انسان و پایین تنه اسب گفته میشود )  که یکی از معروف ترین اسطوره های یونان باستان است درضمن یادآور لوئیس شیرون،  راننده فرانسوی مسابقه‌ای بوگاتی در سالهای 1928 تا 1932 نیز هست .

bugatti-chiron3

شیرون برای پشت سر گذاشتن ویرون از یک موتور قدرتمند 16 سیلندر W شکل با حجم 8 لیتر  ( به طور دقیق 7993 سانتیمتر مکعب ) و 4 توربوشارژ بهره برده است و به کمک این موتور جدید  توانسته به توانی معادل 1500 اسب بخار ( 1103 کیلو وات )  و گشتاوری معادل 1600 نیوتن متر دست پیدا کند که همه این اعداد نمایانگر یک پادشاه جدید در دنیای خودرو خواهد بود .

chiron_motor_01

بوگاتی شیرون به کمک این موتور قدرتمند میتواند در کمتر از 2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و قرار است به سرعتی در حدود 463 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند .

حتی در بخش قیمت هم از پدر خود پیشی گرفته است قیمت بوگاتی شیرون شاید کمی نگران کننده باشد 2.7 میلیون دلار !

یکی از نقاط جالب این خودرو این است که برخلاف خودروهای سوپر اسپرت جدید که به دنبال فناوری های هایبرید و موتورهای الکتریکی رفته اند در شیرون خبری از موتورهای الکتریکی و هایبرید نیست به گفته Wolfgang Durheimer مدیرعامل بوگاتی :

ما به طرز خارق العاده ای حداکثر سرعت خودرو را بالا برده ایم توان خودرا تا 25 درصد افزایش داده ایم ، ایرودینامیک بهتر و چسبندگی به جاده را بهتر کرده ایم پس ما به هایبرید نیاز نداشتیم .

نکته جالب در مقایسه با قوی ترین مدل ویرون یعنی Veyron Super Sport که 1183 اسب بخار قدرت دارد این است که ویرون سوپر اسپرت در حداکثر سرعت تنها بعد از 12 دقیقه باک 100 لیتری خودش را خالی میکند اما در مدل شیرون این رقم به 9 دقیقه کاهش پیدا کرده که نشان دهنده سیری ناپذیری این موتور 1500 اسب بخاری جدید بوگاتی است .

bugatti-chiron6

حداکثر سرعت توسط بوگاتی بر روی 261 مایل برساعت (420 کیلومتر بر ساعت ) محدود شده است ، البته به گفته مدیر ارشد بوگاتی شیرون برای سرعت 435 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است اما برای جاده این میزان ایمن تر است برای کسب استاندارد های Euro NCAP

نکته کلیدی موتور شیرون در 4 توربوشارژر آن قرار دارد که با کار کردن پشت سرهم میتواند حداکثر  گشتاور در دور موتور  2000 تا 6000 تامین کنند که حدود 70 درصد از بازه عملکردی کل موتور را در بر میگیرد دو توربو شارژ تا دور موتور 3800 و سپس هر چهار توربوشارژ باهم کار میکنند تا حداکثر گشتاور را تامین کنند .

سیستم اگزوز تیتانیوم جدید شیرون فشار پشتی موتور را نسبت به سیستم به کار رفته در موتور ویرون سوپر اسپرت مقدار بیشتری کاهش میدهد ( با توجه به قدرت بیشتر این موتور ) ، شیرون 6 لوله خروجی اگزوز دارد که چهار عدد از آنها از انتهای خودرو خارج میشوند و دو لوله دیگر برای به وجود اوردن نیروی Downforce به دیفیوزر زیر خودرو راه پیدا میکنند .

bugatti-chiron

همه چیز در شیرون و دنیای بوگاتی غول آساست ، موتور شیرون به کمک سیستم Charge air cooling در هر دقیقه 60000 لیتر هوا را به داخل سیلندر ها میفرستد در صورتی که یک پمپ خنک کننده معمولی تنها میتواند حدود 800 لیتر هوا را خنک کند ! .

یکی از بزرگترین سختی های تولید ویرون کنترل دمای خودرو و موتور و … بود که برای برطرف کردن این امر بوگاتی از 10 رادیاتور برای خنک کردن اجزا این خودرو استفاده میکند .

قدرت بالا ترمز قویتری هم نیاز دارد ترمز های جدید شیرون 20میلیمتر بزرگتر 2 میلیمتر کلفت تر و از جنس کربن سیلیکون کاربید ساخته شده است که هم سبک تر و هم مقاومت بیشتر در برابر خوردگی دارد ساخته شده است ترمز های جلو دارای 8 پیستون و ترمزهای عقب دارای 6 پیستون هستند .

تایر های جلو 14 درصد و تایر های عقب 12 درصد پهن تر شده تا به کمک سیستم چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل الکترونیکی بهبود یافته کنترول و هندلینگ هم بهتر شود .

bugatti-chiron8

تمامی این ویژگی ها نشاندهنده این است که بوگاتی خیلی عجولانه برای تولید شیرون عمل نکرده و نکات ریز ومهم برای بدست آوردن کمی سرعت و قدرت بیشتر نادیده گرفته نشده اند .

bugatti-chiron7 bugatti-chiron5 bugatti-chiron4 bugatti-chiron1 bugatti-chiron2

 

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x