چطور مثل حرفه ای ها از باتری Li-Ion موبایل خود مراقبت کنیم

1

امروزه باتری اکثر تلفن های همراه از نوع Li-Ion یا نوع جدیدتر آن یعنی پلیمر یونی تولید میشوند ( که از لحاظ ساختاری و ویژگی های رفتاری کاملا مشابه هم هستند )

اگر بخواهیم از باتری تلفن مان بهتر و بیشتر استفاده کنیم باید چند نکته در مورد این نوع باتری و خصوصیات شان بدانیم :

1- ارتباط بین ولتاژ و تعداد سیکل های شارژ باتری :

همانطوری که در جول پایین مشاهده میکنید اگر باتری گوشی شما با حداکثر ولتاژ معادل 4.30 V ساخته شده باشد اگر ولتاژ در حدود 4.30 V ولت باشد تعداد دفعات شارژ باتری در حدود 300 تا 500 سیکل با 100% توان باتری شارژ میشود اما اگر ولتاژ را به 4 تغییر دهیم تعداد سیکل های شارژ و دشارژ بین  1200 تا 2000 سیکل قرار میگیرد اما توان باتری به 80% مقدار اولیه کاهش پیدا میکند .

پس کاهش ولتاژ باعث بالا رفتن عمر باتری میشود اما ظرفیت باتری کمتر میشود .

2- رابطه بین حداقل ظرفیت باتری در هنگام شارژ و طول عمر باتری :

معمولا ما در یک درصد مشخص ، باتری را  شارژ نمیکنیم ولی به طور معمول اکثر افراد وقتی شارژ باتری به 30 % میرسد گوشی را به شارژر متصل میکنند اما اگر یک گوشی همیشه بین صفر تا 100 شارژ و دشارژ باشد باشد عمر باتری بین 300 تا 500 سیکل قرار میگیرد اما اگر میزان باتری به 25% رسید و شارژ شود عمر باتری  بین 2000 تا 2500 سیکل قرار میگیرد .

پس هر موقع تونستید گوشی تان را به شارژ بزنید باتری شما عمر مفید بیشتری خواهد داشت .

Co-relation-between-the-discharge-depth-and-battery-capacity  3- فشار زیاد بر روی باتری با شارژ سریع ( Fast charging ) :

یکی از سوال های که ذهن خیلی از ما رو به خودش جلب کرده اینکه استفاده از شارژر های با آمپر بالا به دستگاه ما آسیب می زند  یا خیر ؟ جواب سوال بله است

امروزه شارژر های قدرتمندی وارد بازار شده است که تا 2.1 آمپر قدرت شارژ دارند ( مثل شارژر های آیپد و تبلت ها ) اما شارژر ها قدیمی یا کابل های USB کامپوتر ها جریانی معادل 0.5 آمپر دارند اما شارژ کردن باتری با این شارژر ها باعث میشود به باتری استرسی وارد شود که در طولانی مدت باعث میشود باتری نتواند به خوبی شارژ را در خود نگه دارد .

گرچه شرکت های تولید کننده تلاش زیادی برای برطرف کردن این مشکل  انجام داده اند اما این مشکل همچنان پا بر جاست ، پس باید در صورت امکان از شارژر های با آمپر های کمتر استفاده کنیم .

Fast-charging-stresses-the-battery

* چند توصیه برای مراقبت بیشتر از باتری :

1- بجای یکبار شارژ تمام باتری چندین بار باتری را شارژ کنید .

همانطوریکه در بالا از ویژگی های این باتری ها گفتیم چندین بار شارژ خیلی بهتر است یک سیکل طولانی شارژ خواهد بود به طور مثال  بجای اینکه باتری را از صفر تا 100 شارژ کنید چندین بار باتری را شارژ کنید مثلا از 30 تا 60 درصد و 45 تا 70 درصد ، این کار باعث میشود که سلول های باتری در شرایط ایده آل خود باقی بمانند .

Several-partial-charges-are-better-than-a-full-one (1)

2- از کامل خالی شدن شارژ جلوگیری کنید :

همانطوریکه که در شارژ بودن و اعمال زیاد ولتاژ به باتری آسیب میزند خالی شدن کامل باتری هم به آن صدمه خواهد زد گرچه باتری های مدرن کاملا خالی نمیشوند ( دیدن علامت باتری خالی بر روی صفحه ) این کار باعث باقی ماندن کمی الکتریسیته بلا استفاده در باتری میشود که به باتری صدمه خواهد زد .

Avoid-complete-discharges

3- بهترین شرایط باتری شما در حدود 40% شارژ است .

اگر دقت کرده باشید در اکثر گوشی های تولید شده باتری ها را در حالت پیش شارژ بین 40 تا 50 درصد قرار میدهند این میزان شارژ دارای ولتازی مناسب برای باتری است که نه زیاد است و نه کم و این امر باعث میشود تا مدت بیشتری این شارژ دوام بیاورد تا به دست مصرف کننده برسد .

Your-phones-battery-feels-best-at-40

4- دمای بالا قاتل باتری گوشی شماست

یکی از مهمترین فاکتور های کاهش ظرفیت باتری گوشی شما گرما و دمای بالا است، اگر باتری شما مدت یکسال در دمای 60C یا 140F باشد تقریبا 80% ظرفییتش را از دست میدهد  البته این دما برای مدت یکسال امکان پذیر نیست ، اما اگر دمای نرمال را 25C یا 77F در نظر بگیریم باتری شما در مدت یکسال 20% ظرفیتش را از دست میدهد .

Avoid-high-temperatures

5- دمای پایین هم خیلی مناسب باتری شما نیست

همانطوریکه دمای بالا به باتری شما اسیب مبزند دمای پایین هم چندان مناسب نیست اگر قصد داشید به هر دلیلی باتری تان را برای مدتی در محلی قرار دهید مطمئن باشید دما خیلی پایین نباشد که باعث یخ زدن باتری شود .

Low-temperatures-are-a-no-no-as-well

6- استفاده نکردن از باتری خالی میتواند آن را غیر قابل استفاده کند

اگر باتری Lithium-ion بدون شارژ باشد ولتاژ آن به  3.0V/cell کاهش میابد اما مشکل اینجاست که اگر این ولتاژ به 2.7V/cell برسد سیکل محافظت از باتری ، باتری را به حالت Sleep  میبرد که باعث میشود باتری شما دیگر شارژ نشود و در واقع باتری شما بلا استفاده میشود ، پس بهترین کار قرار دادن باتری در وضعیت شارژ حدود 40% است که در حالت پیش فرض هم استفاده میشود .

Samsung-Galaxy-S5-battery-life1

Subscribe
آگاهی از
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
اردیبهشت 30, 1395 12:39 ب.ظ

هم مفید و هم کاربردی !!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x