PS4 PRO معرفی شد : چه رقابت هیجان انگیزی!

8

پیش از این بارها از رقابت های مخفی و نمایان مایکروسافت و سونی گفته بودیم و این رقابت ها همچنان ادامه دارد. سونی در چند هفته اخیر از سری اسلیم خود تصاویری را به صورت شایعه و تصاویر درز کرده نشر داد و حالا هم که نوبت به PS4 PRO رسیده است. با هشت بیت همراه باشید:

شب گذشته نسخه جدید PS4 معرفی شد. PlayStation 4 Pro از پردازنده ای قدرتمند تر نسبت به نسخه های معمولی استفاده می کند و می تواند گزینه ای بسیار خوب برای دارندگان تلویزیون های 4K باشد . در واقع می توان گفت بسیاری از گفته هایی که در شایعات مطرح می شد کم کم رنگ واقعیت گرفته و حالا شاهد نسخه های متفاوت برای PS4 هستیم.

ps4-pro-555x328

در مورد بازی های این کنسول همان طور که پیش از این نیز گفته شده بود تمام بازی های منتشر شده برای هر دو کنسول Pro و معمولی راهی بازار خواهند شد با این تفاوت که بازی ها با کیفیت و تنظیمات گرافیکی بهتری در نسخه Pro اجرا خواهند شد و هم چنین برای استفاده در تلویزیون های 4K نیز باید به فکر تهیه کنسول جدید نئو باشید . شاید تنها نکته ای که بسیاری از کاربران را در این رویداد پلی استیشن به فکر فرو برده است این است که کنسول Pro در واقع نسل بعدی کنسول های سونی نخواهد بود و به احتمال فراوان در زمان عرضه کنسول رقیب یعنی ایک باکس اسکورپیو باید شاهد عرضه کنسول جدید سونی باشیم که این موضوع می تواند به فروش PS4 Pro اسیب زیادی وارد کند .

screenshot-498

نسل جدید پلی‌استیشن، از یک تراشه‌ی SoC که با همکاری سونی و شرکت AMD طراحی شده، استفاده می‌کند (تراشه‌های SoC، تراشه‌هایی هستند که تمام قطعات و بردهای الکترونیکی مثل پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و حافظه‌ی اصلی (RAM) را در خود جای داده‌اند.) پردازنده‌ مرکزی دستگاه، هنوز از همان معماری جگوار که در مدل اولیه‌ پلی‌استیشن۴ هم بکار گرفته شده بود، استفاده می‌کند. این پردازنده‌ مرکزی، هنوز هم ۸ هسته دارد ولی فرکانسشان در مقایسه با مدل اصلی پلی‌استیشن۴ افزایش یافته. رم دستگاه هم از لحاظ ساختاری تغییری نکرده و هنوز از نوع GDDR5 است ولی فرکانس آن هم افزایش یافته و این‌بار به فناوری فشرده‌سازی انحصاری شرکت AMD مجهز شده است. این دو در کنار هم سبب می‌شوند تا قدرت پردازشی دستگاه، چند درصدی بهبود پیدا کند.

3126158-ps4_7000_02_withnotice

اما تغییر اصلی در مهم‌ترین قطعه، یعنی پردازنده‌ گرافیکی رخ داده است. سونی، قید پردازنده‌ گرافیکی مدل قبلی پلی‌استیشن۴ را به کل زده و این‌بار از پردازنده‌ای با معماری «پولاریس» (Polaris) استفاده کرده است. پولاریس همان معماری موفقی است که در کارت‌های گرافیکی Radeon RX 480 از آن استفاده شده است(البته شاید باید برای دمای آن هم فکر بیشتری کرده باشند چرا که همین حالا هم این قدرت و سیستم خنک کننده برای آن کمی مشکل است). طبق ادعای سونی، این تغییر معماری سبب شده تا قدرت خام پردازش گرافیکی دستگاه، به ۴٫۲ ترافلاپس برسد. پلی‌استیشن۴ اصلی، از تراشه‌ی گرافیکی‌ای استفاده می‌کند که قدرتی مشابه یک کارت گرافیک Radeon 7850 دارد و قدرت خامش، حدود ۱٫۸۵ ترافلاپس بود. اگر بخواهیم مقایسه ای در این امر بین مدل اصلی و پرو داشته باشیم پلی‌استیشن۴ پرو در مقایسه با پلی‌استیشن۴، چیزی بین ۲ تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر است.

ps4-pro-04-555x328-555x328

بازی هایی همانند Watch Dogs 2 Horizon: Zero Dawn, For Honor, Rise of the Tomb Raider و Spider Man نیز، بر روی این کنسول و در طی کنفرانس، به نمایش گذاشته شدند. این کنسول علاوه بر ساپورت کیفیت تصویری 4K، قابلیت این را دارد تا تلویزیون و رزولوشن آن را شناسایی کرده و مثلا اگر شما آن را به یک TV با رزولوشن HD متصل کنید، در کنار ارائه بازی با کیفیت HD، جزئیات و تکسچر های بهتری را نسبت به مدل اصلی PS4 به نمایش می گذارد. فعلا همه بازی ها از این قابلیت پشتیبانی نخواهد کرد، اما طبق گفته سونی، به زودی با عرضه آپدیت برای بازی های مختلف، این قابلیت به آنها اضافه خواهد شد.

اطلاعات کامل سخت افزاری PS4 Pro:

Main processor: Single-chip custom processor
CPU: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon ™ based graphics engine
Memory: GDDR5 8GB
Hard Disk: 1TB × 1
External dimensions: About 295mm × 55mm × 327mm (width × height × depth)
Weight: about 3.3kg
Optical drive (read-only)
BD 6-speed CAV
DVD 8 speed CAV
Input and output:
Super-Speed USB (USB 3.1 Gen1) port × 3
AUX port × 1
Communication:
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
IEEE 802.11 a / b / g / n / ac
Bluetooth® 4.0 (LE)
Power supply:
AC 100V, 50 / 60Hz
Power consumption: up to 310W
Operating environment temperature: 5 ℃ – 35 ℃
AV output:
HDMI® output terminal (4K / HDR output)
Optical digital output terminal

قیمت گذاری

کنسول جدید PS4 با اختلاف قیمتی معادل 100 دلار با نسخه های معمولی کنسول PS4 عرضه خواهد شد که این اختلاف قیمت با توجه به اینکه این کنسول از یک هارد یک ترابایتی استفاده خواهد کرد و قدرت پردازشی به مراتب بالاتر نسبت به PS4 دارد معقول به نظر می رسد بدین ترتیب قیمت رسمی اعلام شده توسط سونی برای PS4 Pro  معادل 399 دلار خواهد بود که در بازار ایران باید منتظر قیمتی حدود 1.5 میلیون تومان باشیم (البته که فکر نمی کنم در ابتدا این قیمت باشد و مطمئناً بالای 2 میلیون عرضه می شود. متاسفانه فروشندگان سابقه درخشانی در این زمینه ندارند) .

screen-shot-2016-09-07-at-3-44-29-pm

Subscribe
آگاهی از
8 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
امیر
آبان 12, 1395 2:28 ب.ظ

سلام. خسته نباشید. یه سوال داشتم. برای اجرای باریها با کیفیت 4K در PS4 PRO ، باید از همون بلوری های PS4 استفاده کرد و بعد الحاقیه اون بازی برای تبدیل به 4K شدن رو دانلود کرد یا خود sony بازیهای PS4 PRO رو بصورت جداگانه منتشر میکنه؟؟؟ و اینکه اگر جداگانه منتشر می کنه، آیا بازیهای یکم قدیمی تر مثل until dawn & the order &… مجددا منتشر میشن یا نه؟؟؟
با تشکر

امیر
مهر 13, 1395 1:38 ب.ظ

آقا من که قاطی کردم. الان دقیق نمیدونم ps4 neo, ps4 slim & ps4 pro همگی یکی اند یا هرکدومشون با هم فرق دارند؟؟؟

امیر
Reply to  افشین
مهر 13, 1395 2:50 ب.ظ

ممنون.

امیر
Reply to  افشین
آبان 13, 1395 12:20 ب.ظ

ممنون

مسیحا
شهریور 20, 1395 5:04 ب.ظ

این کنسول بازی بسیار عالی و پرقدرت در تاریخ 10 نوامبر 2016(20 آبان 1395)دقیقا 2 ماه دیگه وارد بازار می شود می دونید چقدر طول می کشه تا وارد ایران بشه؟

محسن
Reply to  مسیحا
شهریور 24, 1395 1:25 ق.ظ

احتمالا با عرضه جهانی ایران بیاد

8
0
Would love your thoughts, please comment.x