راهنمای جامع انتخاب قطعات کامپیوتر – قسمت اول

5

کامپیوترها نقش مهمی در زندگی امروزه دارند و مطمئناً هر کسی به آن نیاز خواهد داشت. ولی انتخاب درست و شایسته برای بسیاری سخت می نماید و حق هم دارند چرا که یک کامپیوتر اجزای زیادی دارد و هرکدام نقش و اهمیتی خاص دارند. برای مثال برای یک مهندس محاسبه گر پردازنده چند هسته ای قدرتمند در کنار رم بالا بیشترین اهمیت دارد و برای یک ادیتور عکس پردازنده و هارد بیشتر از باقی اجزا اهمیت می یابند. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که در حد توانمان اطلاعاتی را راجع به قطعات مختلف در دو قسمت بنویسیم تا راهنمایی جامع و خوبی برای انتخاب کامپیوتر / لپ تاپ داشته باشیم. قسمت اول در مورد انتخاب های عام بوده و قسمت دوم که به زودی منتشر خواهد شد موارد مهمی همچون رم ، CPU و کارت گرافیک را در بر می گیرد.

کیس کامپیوتر / بدنه لپ تاپ

اولین عضوی از کامپیوتر که می بینیم و معمولاً آخرین عضوی از کامپیوتر که انتخابش می کنیم! کیس کامپیوتر بر خلاف ظاهر و باور عمومی می تواند اهمیت زیادی داشته باشد و در مورد لپ تاپ ها هم همین طور است. این اهمیت ، زمانی بیشتر می شود که قدرت و بار کاری بیشتر می شود. خنک کنندگی و جلوگیری از نفوذ گرد خاک مسئولیتی خطیر است که کیس ها و بدنه لپ تاپ باید آن را به خوبی انجام دهند. در کل می توان گفت که اگر کامپیوتر یا لپ تاپ در حد وب گردی و کارهای ساده و روزمره مورد استفاده قرار می گیرد لازم نیست آنچنان نگران کیس یا بدنه باشید فقط باید نگران رد و بدل هوا باشید!

در کاربری عام پس از دارا بودن حداقل های عام شاید زیبایی مهم ترین فاکتور باشد!
در کاربری عام پس از دارا بودن حداقل های عام شاید زیبایی مهم ترین فاکتور باشد!

ولی اگر بار کار شما بالاست یا گیمر هستید ، حتماً باید به کیس یا بدنه لپ تاپ توجه داشته باشید. برای مثال کیس باید برای خنک کنندگی راهکارهایی داشته باشد. مثلاً منافذ خروجی و ورودی مناسب و فن ها و …. و یا برای خنک کنندگان اضافه توانایی لازم را داشته باشند. در مورد لپ تاپ ها هم علاوه بر منافذ خروجی و .. باید به جنس بدنه هم توجه کنید. آلومینیوم معمول ترین متریالی است که برای این رده انتخاب می شود.

علاوه بر قابلیت های خنک کنندگی و مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار، امکانات مناسب برای هرچه خلوت کردن کیس حائز اهمیت است.
علاوه بر قابلیت های خنک کنندگی و مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار، امکانات مناسب برای هرچه خلوت کردن کیس حائز اهمیت است.

پاور کامپیوتر / باتری لپ تاپ 

پاور هم داستانی کاملاً مشابه با کیس دارد. می توان گفت روش انتخاب آن هم خیلی شبیه به کیس یا بدنه است. اگر کار سبکی دارید آنچنان نباید نگران پاور باشید و فقط این را یادتان باشد که توان اسمی پاور بتواند جوابگوی نیاز قطعات باشد. در مورد باتری لپ تاپ ها هم همین طور است. اگر لپ تاپ برای کارهای خانگی یا شرکتی است زیاد به باتری توجه نکنید. باتری زمانی اهمیت می یابد که شما کارهای عملیاتی زیادی داشته باشید. به باتری توجه زیادی کنید چرا که لپ تاپ خاموش یک لپ تاپ مرده است!

پاورهای گرین را می توان برای بسیاری از کارها مناسب دانست. چه خوب که برندی ایرانی در این زمینه خوب است!
پاورهای گرین را می توان برای بسیاری از کارها مناسب دانست. چه خوب که برندی ایرانی در این زمینه خوب است!

ولی اگر گیمرید یا ادیتور یا محاسب یا … به پاور توجه کنید. معمولاً توان اسمی پاور را تا 100 وات بالاتر از میزان نیاز قطعات انتخاب کنید. این امر برای گیمر ها اهمیت بیشتر پیدا می کند چرا که شاید در آینده بخواهند قطعات خود را تقویت کنند و نباید پاور نقطه ضعفتان باشد. برای اورکلاکر ها این امر حیاتی است! حتی بیشتر از 100 وات باید در نظر بگیرید.

در انتخاب پاور های کاربری خاص باید به کانکتور ها و بسیار موارد دیگر هم توجه کنید.می توان کورسیر را یکی از خوش قیمت ترین و به صرفه ترین پاورها برای کارهای سنگین دانست.
در انتخاب پاور های کاربری خاص باید به کانکتور ها و بسیار موارد دیگر هم توجه کنید.می توان کورسیر را یکی از خوش قیمت ترین و به صرفه ترین پاورها برای کارهای سنگین دانست.

در آخر ذکر این نکته حیاتی است که انتخاب برند مناسب و مطمئن پاور ، تضمین کننده سلامت تمامی قطعاتتان است. چرا که تأمین کننده برق تمامی قطعات است و نوسانات برق می تواند به قطعاتتان آسیب برساند.

هارد کامپیوتر / هارد لپ تاپ

هاردهای کامپیوتر امروزه تقریباً برای بسیاری از مصارف مناسب هستند. خوشبختانه دور معمول امروزه 7200 دور است و تنها کمی باید به کش و دیگر قابلیت های هارد توجه کنید. بافر هارد از آن موارد است. بافر مانند یک ذخیره ساز سریع است و به هر میزان این مقدار بیشتر باشد به سود شماست.

البته سری های خاص هم وجود دارند. برای مثال سری Black هاردهای وسترن برای کارهای سنگین و گیم بسیار بهتر از دیگر قبا وظیفه خود را انجام می دهند. هارد های حاضر در بازار ایران در برند سیگیت که به نام هایی همچون باراکودا محدود می شود. توشیبا هم در این بازار حضور دارد و بخش ارزان قیمت بازار را می چرخاند. از آنجایی که هارد های وسترن بیشترین اقبال را در این زمینه دارند به بررسی امکانات رنگ های مختلف آن می پردازیم:

Blue ( آبی ) : پیشنهاد خود وسترن هم برای گستره بزرگی از کاربران کامپیوتری همین سری آبی است. سرعت انتقال داده در سری آبی رنگ وسترن بر روی رابط SATA III 6GB/s از 126 مگابایت در ثانیه تا حداکثر 150 مگابایت در ثانیه خواهد بود و در سری جدید این محصولات همه هاردهای سری Blue دارای حافظه کش 64 مگابایتی هستند. سرعت چرخش دیسک در این مدل حداکثر 7200 دور در دقیقه است.

در واقع می توان سری آبی هارد را بهترین انتخاب بسیاری دانست.
در واقع می توان سری آبی هارد را بهترین انتخاب بسیاری دانست.

Green ( سبز ) : وسترن پیشنهاد می کند این سری را بیشتر برای ذخیره سازی و آرشیو استفاده کنید. در واقع می توان گفت این سری آنچنان برای کارهای روزمره و دائم تولید نشده است. به عنوان مثال اگر کار شما تدوین و افکت گذاری بر روی تصاویر ویدیویی است، نباید تصاویر rush خود را بروی هارد های Green ذخیره و استفاده کنید. چرا که سرعت خواندن و نوشتن پایین آنها باعث می شود که در برنامه های تدوین و جلوه های ویژه کندی قابل ملاحظه ای داشته باشید. سرعت انتقال داده در سری سبز رنگ وسترن بر روی رابط SATA III 6GB/s از 135 مگابایت در ثانیه تا حداکثر 170 مگابایت در ثانیه خواهد بود.

آرشیو، مناسب ترین کاربرد سری سبز وسترن است
آرشیو، مناسب ترین کاربرد سری سبز وسترن است

Black ( مشکی ) : نهایت کیفیت وسترن را می توانید در این سری بیابید. هر چند که اگر به مشخصات فنی توجه کنید نتوانید تفاوت آنچنان پیدا کنید ولی تفاوت در مواد به کار رفته و سیستم های کنترلی بهتر توانسته این هارد را به نهایت کارایی خود برساند. در واقع می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که سری مشکی وسترن برای تمامی مصارف مناسب ترین گزینه است ولی گرانترین هم هست!

نهایت کاربرد!
نهایت کاربرد!

هاردهای SSD را می توانید یکی از نمونه های بارز نقش مهم هارد ها بدانید. تنها کافیست یک هارد SSD در کامپیوترتان داشته باشید تا وضعیت را از این رو به آن رو کنید. وجود هارد SSD برای گیمرها ، محاسب ها و کسانی که کار ادیتوری و مدیا انجام می دهند. امری ضروری است. در انتخاب SSD به سرعت خواندن و نوشتن هم توجه کنید.

هاردهای SSD می تواند راهکار بسیار مناسبی برای بهبود کارکرد سیستم باشد.
هاردهای SSD می تواند راهکار بسیار مناسبی برای بهبود کارکرد سیستم باشد.

لپ تاپ ها هنوز هاردهای 5400 دور زیادی دارند. اگر بار کاری بالایی دارید و گیمر ، محاسب و … هستید حداقل باید به دور 7200 رضایت بدهید . حال اگر SSD هم داشت که چه بهتر!

مادربورد کامپیوتر

اهمیت مادربورد به عنوان بستر ارتباطی میان قطعات بسیار بالاست. هر میزان سرعت و کیفیت این ارتباط بیشتر باشد توانایی های سیستم شما هم بالاتر می رود. در انتخاب مادربورد به چند نکته توجه کنید.

اول اینکه بهتر است از آخرین سوکت های اینتل یا AMD استفاده کنید. دوم بحث رم است. اینکه از آخرین تکنولوژی بهره ببرید بسیار اهمیت دارد. برای مثال چندی است که مادربورد های DDR4 به قیمت های رقابتی نزدیک شده اند و بهتر است از این سری بهره ببرید. سوم باس رم است. جالب است بدانید که باس رم قابل پشتیبانی به چیپست مادربورد بستگی دارد. برای مثال در مادربورد های سری 1150 تنها سری Z هستند که بیشتر از 1600 را پشتیبانی می کنند و برای کارهای سنگین مطمئناً به سرعت های بالاتر از این باس نیاز است.

مادربورد ها بر خلاف تصور بسیاری نقش بسیار مهمی در کیفیت کار دارند.
مادربورد ها بر خلاف تصور بسیاری نقش بسیار مهمی در کیفیت کار دارند.

نکته حیاتی دیگر چیپست مادربورد است. چیپست ها نقش مهمی در قدرت مادربوردها دارند. برای مثال اگر اهل اورکلاک باشید سری Z مادربورد های اینتل تنها انتخاب هستند. البته قابلیت های پشتیبانی نیز یکی از نکات مهم در انتخاب است. برای مثال برای SLI کردن کارت گرافیک های NVIDIA یا Crossfire کردن کارت گرافیک های AMD شما تنها به تعداد خاصی از مادربورد ها باید دل ببندید.

kv-main

آخرین نکته شاید برند مادربورد باشد!

ایسوس را می توان بهترین انتخاب و اولین انتخاب دانست. کیفیت ساخت و باقی شرایط به سود ایسوس است.

گیگابایت جدی ترین و بهترین رقیب ایسوس در حالت کلی است، ولی در شرایط خاص حتی می توان MSI و Asrock را رقیبان جدی این دو برند دانست. ( در برخی موارد ازراک حتی ایسوس را به چالش می کشد!)

ذکر تمامی نقش های مادربورد خود به اندازه یک مقاله است و به قولی در این مقال نمی گنجد! ولی دانستن در همین حد برای بسیار کافی است.

منتظر قسمت دوم باشید 😉

Subscribe
آگاهی از
5 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
میلاد
مرداد 30, 1395 11:28 ق.ظ

سلام برای این قطعات چه مادر بوردی پیشنهاد میکنین ؟؟ زیاد گرون نباشه. خیلی ممنونم.
Intel Haswell Core i5 4460
Xfx R7 360P OC 2GB ddr5
Adata Premier DDR3L 1600Mhz
western Digital Blue WD10EZEX

میثم
آبان 12, 1394 6:40 ب.ظ

بسیار بسیار ممنون.,ولی ایا این سیستم ضعیف باعث ایجاد گلوگاه در صورت نصب کارت GT740نمیشود(شرمنده برخی از همکارانتان این مطلب را بیان می کردند.و میگفتند شاید پاور هم بسوزد)با تشکر مجدداز پاسخگویی سریع جنابعالی

میثم
آبان 12, 1394 5:46 ب.ظ

سلام کارت گرافیک پیشنهادی شما مناسب سیستم زیر برای انجام بازی های روز در حد متوسط (پشتیبانی ازدایرکس 11)با قیمت حدود200تا 250 هزار تومان کدام است .ترجیحاnvidia
M.B/GIGABYTE M56S-S3
CPU/AMD 4600(940) X2-64
(RAM/4G(DDR2
POWER/GREEN GP330
البته میخواستم اول GT740 بگیرم ولی این کارت مناسب این سیستم عتیقه نیست

5
0
Would love your thoughts, please comment.x