ABS و ESP و TRC چیست و چه تاثیری بر رانندگی دارند

0

در ادامه معرفی سیستم ها و فناوری های خودرویی این بار تصمیم به معرفی دو سیستم پر کاربرد خودرو های امروزی و البته ضروری خودروهای حال حاضر دنیا یعنی ABS TRC ESP بپردازیم .

Anti-lock braking system یا به اختصار ABS :

سیستم ها ترمزی قدیمی یک اشکال مهم و عمده داشتند و آن هم فقل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گرفتن ها شدید است قفل شدن چرخ ها باعث سر خوردن چرخ ها و عدم کنترل در هنگام ترمزگیری میشوند برای رفع این نقیصه سیستم ضد قفل ترمز یا ABS ساخته شد در این سیستم ساختار سیستم ترمزگیری متحول شده در این سیستم هنگامی که شما پای خودرا بر روی ترمز قرار میدهید بجای قفل شدن ترمز ها سیستم ABS لنت هارا به صورت مدام با دیسک ترمز درگیر کرده این کار تا 15-20 بار در ثانیه هم ممکن است رخ دهد بدین وسیله خوردو با ایمنی بیشتری می ایستد .

تاثیر ABS در 4 شرایط کاملا آشکار و محسوس است :

1- ترمزگیری در سرعت های بالا ( ایست کامل تقریبا در نصف مسافت ترمزهای معمولی )

2- ترمزگیری در سر پیچ ها ( در سیستم های قدیمی وقتی ترمز میکنید چرخ ها قفل و مانع فرمانپذیری خودرو و در نتیجه انحراف از مسیر میشود )

3- فرمان دادن در هنگام ترمز گرفتن و ردکردن مانع

4- ترمز در شرایطی که یکی از چرخ ها در قسمت لغزنده جاده باشد ( ترمز های قدیمی در این شرایط باعث انحراف از مسیر و چرخش خودرو میشود )

در ادامه برای شما ویدیوی بسیار کم حجم , جالب  از شرکت بوش المان آماده کردیم که کارایی این سیستم را  در این 4 شرایط به صورت تصویری مشاهده کنید و مقایسه ای با سیستم های قدیمی  داشته باشید .

electronic stability program یا ESP :

ESP  یکی از انواع سیستم های نصب شده بر روی سیستم ترمز خودروهاست که برپایه سیستم ABS قابل نصب هستند برخلاف سیستم ABS که در هنگام ترمزگیری به کمک راننده می آید ESP یا سیستم کنترل پایداری در هنگام رانندگی به کمک راننده می آید و در هنگام حرکت های ناگهانی مانع از دست رفتن کنترل خودرو میشود .

حسگر های ESP برروی ترمز ABS نصب میشوند و نوع حرکت چرخ ها جهت حرکت و … را 24 بار در ثانیه بررسی میکنند در صورت حرکت ناگهانی خودرو با توجه به جهت حرکت یکی از ترمزها فعال شده و مانع از دست رفتن تعادل خودرو میشود .

 تصویر زیر مربوط به شرکت آئودی میباشد و نحوه عملکرد این سیستم را در سر پیچ ها بیان میکند

Oversteer_full_iphone_retina_cropped

Traction Control System یا  TRC :

TRC هم یکی از سیستم های جدید خودروهاست که رانندگی را برای ما ساده تر میکند ، TRC هم عملکردی همانند ESP دارند با این تفاوت که TRC در محیط های لغزنده کاربرد دارد مثلا در شرایط برفی ، در شرایط برفی به دلیل اصطکاک کم برف معمولا باعث سر خوردن خودروها میشود و شروع دوباره خودرو را با مشکل مواجه میکند .

به کمک سیستم TRC و ترمزگیری های متعدد باعث حرکت خودرو در این شرایط میشود.

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x