چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم ( قسمت دوم )

15

در  این قسمت از راهنمای خرید تلویزیون قصد داریم به بررسی کیفیت تصویر تلویزیون ها به پردازیم در این بخش به بررسی زاویه دید ، مقدار رنگ سفید ، مقدار رنگ سیاه و دقت رنگ و پدیده تاری تصاویر متحرک در تلویزیون های پلاسما و LCD یا LED میپردازیم .

– زاویه دید :

یکی از ویژگی های که در بخش کیفیت تصویر بررسی میکنیم زاویه دید در تلویزیون های مختلف است شاید شما هم شنیده باشید که تلویزیون های مختلف در حدود 178 درجه زاویه دید دارند ، اما آیا واقعا از زوایای مختلف قابل دیدن هستند یا خیر ؟؟

برای بهتر متوجه شدن این موضوع ابتدا ویدیو زیر را مشاهده کنید ، این ویدیو بین دو تلویزیون از نوع پلاسما و LED است .

همانطوری که در ویدیو قابل مشاهده است پلاسما زاویه دید بهتری نسبت به تلویزیون های LED دارند اما چقدر ؟؟

در تصاویر زیر میتوانید زاویه دید میانگین تلویزیون های پلاسما و LED را مشاهده کنید ( زاویه ها در تصویر زیر عبارتست از میانگین زاویه ای که تصویر شروع به تار شدن میکند و لحظه ای که کنتراست تصویر به 50 % مقدار اولیه خود میرسد )

زاویه دید از کنار
زاویه دید از کنار
زاویه دید از بالا
زاویه دید از بالا
مقایسه زاویه دید
مقایسه زاویه دید

پس به گفته های فروشنده ها یا کاتالوگ های کارخانه ها اعتماد نکنید شاید شما بتوانید رنگ ها را تا زاویه 178 درجه تشخیص بدهید اما کیفیت تصویر در حد قابل ملاحظه ای تغییر خواهد کرد اما چقدر زاویه دید برای شما باید مهم باشد؟؟

اگر شما یک فضای کوچک برای تلویزیون دارد و مبلمان شما فقط در رو به روی تلویزیون قرار دارد و معمولا به صورت مسقیم به تلویزیون نگاه میکنید پس نیازی به بررسی زاویه دید در تلویزیون جدیدتان نخواهید داشت ، اما اگر فضای تلویزین شما بزرگ و مبلمان شما دور تا دور تلویزیون قرار گرفته است یا بخواهید تلویزیون را بر دیوار یا بالای شومینه نصب کنید آن موقع است که زاویه دید مهمترین فاکتور برای شما خواهد شد .

در پایان اگر بخواهیم عدید برای زاویه دید تلویزیون های مختلف اعلام کنیم برای تلویزیون های پلاسما در حدود 70 درجه و برای تلویزیون های LED و LCD در حدود 37 درجه است. ( البته این اعداد برای برند های مختلف تا حدودی با هم متفاوت هستند . )

– سطح رنگ مشکی ( Black Level ) :

اگر پست قبلی را دیده باشید به شما گفتیم که تلویزیون های پلاسما در تولید رنگ مشکی بسیار موفق تر خواهد بود و در واقع در تلویزیون های پلاسما میانگین به عدد 0.05 cd/m2  و در تلویزیون های LED به 0.15 cd/m2 میرسد .

در تلویزیون های پلاسما هر پیکسل مسئولیت نور خود را بر عهده دارد و به همین دلیل  برای تولید رنگ مشکی کافیست آن پیکسل خاموش شود و نوری تولید نکند اما در تلویزیون های LED نور پس زمینه یک نور کلی ایست و هر پیکسل نمیتواند نور را به دلخواه خود تغییر دهد پس پیکسل ها برای تولید رنگ مشکی مجبور هستند که جلوی نور را بگیرند گرچه از لحاظ تئوری امکان جلوگیری 100% از نور امکان پذیر است اما در عمل در بهترین تلویزیون ها هم تا حدی نور به بیرون درز خواهد کرد به همین دلیل برخی اوقات نور مشکی به خاکستری تبدیل میشود .

گرچه در برخی از تلویزیون های جدید LED از ویژگی  local dimming استفاده میکنند تا نور پس زمینه را کنترل کنند ، در پایان هم میتواند در دو تصویر جداگانه میزان رنگ مشکی در تلویزیون های پلاسما و LED را با هم مقایسه کنید .

Samsung F5300 Plasma TV
Samsung F5300 Plasma TV
LG LN5400 LED TV
LG LN5400 LED TV

گرچه شاید این قابلیت در نور معمولی و اتاق های پرنور به خیلی چشم نیاید اما در اتاقی با نور کم بسیار به تلویزیون پلاسمای خود افتخار خواهید کرد .

– روشنایی Brightness :

تلویزیون های LED میتواند تصاویر بسیار روشن تری نسبت به تلویزیون های پلاسما تولید کنند ، حداکثر نور تولید شده در تلویزیون های پلاسما به 100 cd/m2  و در تلویزیون های LCD روشنایی به عدد  250 cd/m2 میرسد . دلیل برتری تلویزیون های LCD بخاطر اینست که این تلویزیون ها برای تولید رنگ سفید نیاز به هیج دغدقه ای ندارند تنها کافیست پنل پشتی که وظیفه تولید نور را دارد به طور کامل روشن شود و هیج چیزی جلوی نور را نخواهد گرفت اما در تلویزیون های پلاسما هر پیکسل باید نور سفید مخصوص خود را تولید کند در کل این روش توانایی رقابت با پنل های LCD در تولید رنگ سفید و روشنایی را ندارد .

به همین دلیل اگر تلویزیون شما در افاقی پر نور قرار دارد و یا دوست دارید با چراغ روشن به تماشای تلویزیون بنشینید تلویزیون های LCD برتری قابل ملاحظه ای خواهند داشت و  انتخاب مناسبی برای شما خواهد ببود .

– رنگ ها :

تفاوت زیادی بین ساختار پنل ها در تولید رنگ ها به چشم نمیخوره و بیشتر به مدل و شرکت سازنده خواهد داشت ولی در سال های اخیر شرکت های سازنده تلویزیون پیشرفت بسیاری کردند و تقریبا خیلی از افراد نمیتوانند اختلاف رنگ بین تلویزیون ها را تشخیص دهند .

برخی از تلویزیون ها به جای سه رنگ اصلی رنگ زرد را هم به پنل خود اضافه میکنند تا بتوانند رنگ های بیشتری تولید کنند اما با توجه به خواص چشم انسان هرکسی متوجه این اختلاف ها نمیشوند .

– تاری تصاویر متحرک یا Motion Blur :

تاری تصاویر متحرک یکی از مشکلات پنل های LED قیمت پایین است که باعث میشود تصاویر سریع مثل تصویر زیر ( این اتفاق معمولا در نوشته های زیر نویس برنامه ها بیشتر حس میشود ) .

lcd-motion-blur

این مشکل در تلویزیون های پلاسما دیده نمیشود چون به محض قطع شدن جریان تصویر هم تغییر میکند اما در پنل های  LCD مدت زمانی طول میکشد تا تصویر تغییر کند.

تاری تصاویر متحرک در تلویزیون های LED با قیمت بالا معمولا کمتر دیده میشود زیرا با بالا بردن فرکانس کاری تا 240 Hz ( یعنی نشان دادن 240 تصویر در ثانیه ) تا حدودی این مشکل حل میشود .

نتیجه گیری :

نتیجه گیری بسیار ساده خواهد بود چون مطمئن پلاسما برنده این مسابقه خواهد در واقع حتی ارزانترین تلویزیون های پلاسما بسیار بهتر از گران ترین تلویزیون های LED خواهد بود ، تلویزیون های پلاسما هم زاویه دید بهتری دارند و هم رنگ مشکی بهتری دارند و هم پدیده تاری تصاویر متحرک  در انها دیده نمیشود ، در تنها قسمتی که تلویزیون های پلاسما رقابت را واگذار کردند در روشنایی تصویر است که میتوانند تا 3 برابر روشنایی بیشتری داشته باشند که این نوع تلویزیون ها را برای فضای باز و پرنور مناسب میکند .

دیگر قسمت های مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم .

چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم ( بررسی تکنولوژی های ساخت تلویزیون ها )

چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم ( بررسی نرخ انطباق )

Subscribe
آگاهی از
15 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
بابک
بهمن 2, 1395 5:16 ب.ظ

وقت به خیر و سلام به آقا افشین و آقا بنیامین
آیا سونی هنوزم توی ساپورت کردن زیر نویس فارسی مشکل داره؟
اگه نه با بودجه ی سه میلیون تومن کمتر از پنجاه اینج کدوم مدل رو پیشنهاد می کنید؟
ممنون

Mahnaz
آذر 27, 1395 7:35 ب.ظ

سلام لطفاً به من برای خرید یکی از این دو مدل کمک کنید.lG-EG92000GLباsony-X8500D هر دو55″

مریم
آذر 23, 1395 6:36 ب.ظ

سلام.
با بودجه زیر 4 تومن، از چه برندی تلویزیونی بخرم که خوب باشه؟

علی
مهر 29, 1395 1:01 ق.ظ

حال خونمون ۱۰۰متره

علی
مهر 29, 1395 1:00 ق.ظ

من یه تلوزیون میخوام قیمتش ۲تومن تا ۲۵۰۰ باشه ال ای دی باشه چی بگیرم

سالار
بهمن 18, 1394 1:16 ق.ظ

سلام خسته نباشیدتا 3 میلیون چ تلویزیونی بخرم.ممنونم.ی خورده زودتر فقط

اصغر
دی 28, 1394 10:01 ب.ظ

سلام.به من کمک کنید برای خرید یک ال ای دی که برای محیط 50 متری حال و پذیرایی میخوام.روی دیوار نصب بشه /دید از روبه رو و کمی با زاویه داشته باشه/کیفیت تصویر عالی و صدای عالی داشته باشه.قیمت تا 3 میلیون باشه.اسمارت یا سه بعدی هم نباشه عیبی نداره.خدوم دوست دارم سونی بخرم ولی نمیدونم چه مدلی؟ممنون میشم آقای بنیامین

Mina
شهریور 29, 1393 6:55 ب.ظ

سلام حالتون خوبه؟ سلامتید؟
ممنون میشم به این سوالات جواب بدید:

1- به این لینک نگاه کنید و بفرمائید واقعا انطباق تصویر چند هرتز؟200 یا 800 ؟
Motionflow™ XR 800

46 Inch Full HD 3D LED LCD 200Hz SMART TV
http://www.sony.com.au/product/kdl-46w900a
2- بهترین مدل سونی در اندازه 50 اینچ کدام مدل است البته فول اچ دی و سه بعدی باشه
خیلی متشکرم

Mina
شهریور 29, 1393 6:48 ب.ظ

سلام به این لینک نگاه کنید و بفرمائید واقعا انطباق تصویر چند هرتز؟200 یا 800 ؟
Motionflow™ XR 800

46 Inch Full HD 3D LED LCD 200Hz SMART TV
http://www.sony.com.au/product/kdl-46w900a

atefeh
شهریور 29, 1393 6:36 ب.ظ

سلام این لینک اصلی مدل ال جی که گفتم:
http://m.lg.com/in/tvs/lg-55UB850T
یه مقایسه بین این و اون سونی که تو سایت معرفی کردید بکنید خیلی ممنون میشم

atefeh
شهریور 29, 1393 6:26 ب.ظ

با سلام لینک زیر را ببینید نظرتون درباره این تلویزیون با اون مدل سونی که
معرفی کردید چیه؟ کدام بهترند:
LG 3D SMART 4K ULTRA HD LED TV 55UB850T
لینک:
http://www.banehvitrin.com/product_info.php/products_id/3997/pname/%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-4K-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C-LG-3D-SMART-4K-ULTRA-HD-LED-TV-55UB850T
درسایت دیجی کالا محصولات ال جی را هم ببینید و مزایا و معایب آن را توجه کنید. با تشکر فراوان از زحمات شما پیوسته موفق و شاد باشید

15
0
Would love your thoughts, please comment.x