رقابت جذاب شد! AMD با R9 380x و R9 390x وارد میدان خواهد شد.

0

کارت گرافیک ها نقش مهمی در کامپیوترهای ما داشتند و دارند و معمولاً برای بسیاری گران ترین قطعه کامپیوتر هستند. پیش از این در مقاله ای به شما گفتیم که اگر قصد خرید هم دارید باید کمی صبر کنید. چرا که خیلی از قطعات در حال تغییر و تحولی بزرگ هستند. حالا اما دقیق تر به مبحث کارت گرافیک ها می پردازیم:

چندی است که انویدیا با عرضه کارت گرافیک های جدید خود شور و هیجان خاصی بین گیمرها ایجاد کرده است. البته این بار در دو رده دست به ابداع زده است : یکی میان قیمت (GTX 970) و دیگری نه چندان گران قیمت! (GTX 980). با ورود این کارت گرافیک ها به بازار بسیاری به سوی آنها هجوم برده اند. البته نکته جالب در این داستان کمیابی سری GTX 970 است که با قیمتی 300 دلاری به راحتی توانایی کساد کردن کارت های گرافیک امروزی را دارد و گویی شرکت های وارد کننده آنچنان علاقه ای به وارد کردن رقیبی اینچنینی ندارند.

اما AMD در این بازی چه نقشی دارد؟ با ورود محصولات انویدیا به بازار بسیاری مشتاق ورود رقیبان آنها از نوع AMD بودند و هستند و حق دارند که باشند!

AMD در خبری اعلام کرد که در اوایل سال 2015 سری جدید کارت گرافیک های خود را معرفی خواهد کرد. این دقیقاً همان چیزی است که بازی گران باید به آن امیدوار باشند و انویدیا از آن نگران. چرا که رقابتی سخت در خواهد گرفت و تنها پیروزش کاربران هستند.

amd r9 380 390 2

با وجود اینکه انویدیا فعلاً قدرت اول دنیای بازی است. AMD با سری R9 300 خود این قدرت را به چالش خواهد کشید. کارت گرافیک های R9 370X و 380X و 390X محصولات آینده AMD خواهند بود و R9 390X خطر جدی برای GTX 980 خواهد بود.

اخبار زیادی از این کارت گرافیک به بیرون درز نکرده است ولی شنیده ها حاکی از آن است یکی از تکنولوژی های به کار رفته در رابط حافظه آن است. حافظه بکار رفته در Radeon R9 390X با بهره گیری از معماری سه بعدی موسوم به HBM می تواند پهنای باند حافظه های GDDR5 را تا دو برابر مقدار فعلی افزایش دهد. این در حالی است که مصرف پایینی نیز داشته و این موضوع، بسیار مهم است. گفته شده است که این کارت همانند R9 295X2 که اوایل امسال معرفی شد از سیستم خنک کننده مایع استفاده خواهد کرد.

amd r9 380 390

در مقایسه ای که در جدولی زیر می بینیم و با شناختی که از کارت های پیشین AMD داشتیم می توانیم انتظار رقابتی جذاب را بین انویدیا و AMD داشته باشیم.

R9-390X-Chart

اما نتیجه نهایی اینکه مطمئن باشید سال آینده سالی جذاب برای بازی دوستان خواهد بود. اول به این دلیل که کارت گرافیک های معرفی شده خارق العاده و به طرز دوست داشتنی ای کم مصرف تر هستند و دوم اینکه رقابت همیشه به نفع کاربرو خریدار بوده و هست و از آنجایی که شرکت ها نمی توانند به زودی از محصول جدید خود دست بکشند تنها راه باقی مانده را رقابت بر سر قیمت می بینند و نتیجه چیست؟ آفرین بازی کردن به ارزان ترین قیمت ممکن!

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x