راهنمای کامل خرید مودم ADSL

17

اگر از آدم های امروزی بپرسید نیاز های اولیه انسان چیست ؟ احتمالا در جواب میگویند آب و هوا، غذا، اینترنت !! و …  بی شک نمی توان از نقش اینترنت در زندگی امروزه غافل بود.

اتصال به اینترنت راه های مختلفی دارد، مثل دیال آپ ( همون کارت های اینترنت قدیمی عهد ناصرالدین شاه ) اینترنت های کابلی DSL و اینترنت های بیسیم WiMax و اینترنت های سلولی ( اینترنت ارائه شده به وسیله سیم کارت های تلفن همراه ) که DSL به دلیل قیمت مناسب و سرعت بالا به عنوان شایع ترین نوع ADSL در کشور و دنیا محسوب میشود .

برای اتصال به DSL شما نیاز به یک خط تلفن رانژه شده توسط مخابرات و یک مودم DSL و یک نویزگیر خط یا اسپیلیتر ( برای استفاده هم زمان از اینترنت و خط تلفن ) نیاز دارید و مهم ترین وسیله در برقراری این ارتباط مودم DSL است که در این مقاله قصد بررسی و خرید یک مدل مناسب را داریم.

    ابتدا انواع مودم های DSL

1- مودم اترنت ( کابلی ) Ethernet modem :

مودم های کابلی از ارزان ترین نوع مودم ها ( و البته در حال انقراض ) هستند و با کابل USB  یا LAN به کامپیوتر متصل میشوند ولی از انجایی که خانه ای نیست که اسمارت فون یا لپ تاپ وجود نداشته باشد این مودم ها تقریبا از دور خارج شده اند ، توصیه ما به شما این است که حتی اگه اسمارت فون و لپ تاب ندارید بازهم از این مدل تهیه نکنید چون مودم ها معمولا در طول عمر خود خرابی ندارند پس بیاید آینده نگر باشیم یه مودم وایرلس بگیرید . مودم های کابلی تنوع خاصی ندارند و معمولا بسته به تعداد پورت های LAN  نام گذاری میشوند مثل تک پورت و 4 پورت و ….

2-مودم بی سیم Wireless  ( مودم وایرلس ) یا مودم وای فای WiFi:

مودم WiFi همان مودم وایرلس Wireless است که بهترین نوع مودم برای هر نوع کاربری درحال حاضر است . هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری می توانند از مودم وای فای استفاده کنند . اما چرا مودم WiFi ؟ همون طور که از اسم این نوع مودم پیداست ، با مودم وای فای چند دستگاه ( مانند لپ تاپ ، موبایل ، تبلت  و تلویزیون های هوشمند و … ) می توانند به صورت بی سیم و هم زمان به اینترنت متصل بشوند . البته تعداد دستگاه ها به میزان سرعت و پهنای باند اینترنت بستگی دارد . اغلب مودم های WiFi دارای ۴ پورت LAN هستند . در واقع شما میتوانید ۴ سیستم PC و یا لپ تاپ یا پرینتر های تحت شبکه به وسیله کابل  به مودم وصل شوند . البته مودم های وایرلس تک پورت هم در بازار وجود دارند که نسبت به مدل های ۴ پورت ارزان تر هم هستند( البته در حد 4 – 5 هزار تومان ) . بعضی از مودم های وایرلس دارای ۲ یا ۳ آنتن هستند نکته قابل توجه اینجاست که تعداد آنتن ها در برد دستگاه شما تاثیری ندارد بلکه باعث بهتر شدن کیفیت شبکه شما میشود  ؛ این نوع مودم ها ( دو یا سه آنتن ) کمی گران تر هستند اما خوب برای محیط های بزرگتر مثل شرکت ها یا خانه های بزرگ بسیار مناسب تر هستند . 

انواع مودم وایرلس Wireless یا مودم وای فای WiFi :

مودم های وایرلس استاندارد های متنوعی دارند که باعث تفاوت بین آنها میشود مهمترین ویژگی محدوده فرکانسی انتقال اطلاعات است که به دو بخش ۲٫۴ گیگا هرتزی و 5 گیگا هرتز  تقسیم میشوند که هرکدام نکات مثبت و منفی خود را دارند .

در باند ۲٫۴ گیگا هرتز اکثر دستگاه های ارتباطی مثل موبایل ، دستگاه های بلوتوث ، امواج مایکروفر ، بیسیم ها حضور دارند که به دلیل اینکه تنها در این باند 3 کانال وجود دارد امکان به وجود آمدن تداخل امواج بیشتر از 5 گیگا هرتزی است .

اما باند 5 گیگا هرتز هم ایراداتی دارد مثل برد موثر کمتر نسبت به باند ۲٫۴ گیگا هرتز و البته گرانتر بودن و پشتیبانی نشدن توسط اکثر  دستگاه ها

اکثر مودم های وایرلس موجود در بازار در محدوده فرکانسی ۲٫۴ گیگا هرتز کار می کنند ( مودم های حرفه ای تر و گران تر در فرکانس 5 گیگاهرتزی هم میتوانند کار کنند ) مودم های وایرلس به لحاظ برد ( یا محدوده پوشش ) ،  سرعت انتقال اطلاعات و همینطور کیفیت ارسال سیگنال با یکدیگر تفاوت دارند و از این رو تا به امروز به سه دسته کلی تقسیم میشوند :

مودم وایرلس سری A و B :

مودم های وایرلس سری A و B قدیمی ترین نوع مدم های وایرلس هستند . پوشش داخلی این مودم ها بسیار ضعیف تر از مودم های وایرلس سری G و سری N است و محدوده پوشش داخلی این مودم ها حدود ۵۰ فوت معادل با ۱۵٫۲۴ متر و پوشش خارجی مودم های سری A و B حدود ۷۵ فوت معادل ۲۲٫۸۶ متر است .

مودم وایرلس سری G :

حرف G  در مودم های وایرلس مخفف کلمه Good است . مودم های وایرلس سری G در حال حاضر بسیار پرکاربرد هستند  و می توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند . پوش داخلی مودم های وایرلس سری G حدود ۱۵۰ فوت معادل ۴۵٫۷۲ متر و پوشش خارجی مودم های وایرلس سری G حدود ۹۱٫۴۴ متر است که تقریبا بیش از ۲ برابر محدوده ایست که مودم های سری A و B  می توانند پوشش بدهند ! مودم های وایرلس  سری G می توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۲۸ مگا بیت در ثانیه انتقال بدهند . مودم های وایرلس سری G نسبت به مودم های سری A و B گران تر اما نسبت به مودم های وایرلس سری N ارزان تر هستند.

مودم وایرلس سری N:

حرف N در مودم های وایرلس مخفف Newest generation به معنی « جدیدترین نسل » می باشد . مودم های وایرلس سری N بهترین گزینه برای استفاده خانگی ( خانه های نسبتا بزرگ ) و همینطور استفاده در شرکت ها و محیط های بزرگتر هستند . پوشش داخلی مودم های وایرلس سری N حدود ۲۵۰ فوت معادل با ۷۶٫۲ متر و پوشش خارجی ۶۰۰ فوت معادل با ۱۸۲٫۸۸ متراست که در قیاس با مودم های وایرلس سری A و B و حتی مودم های سری G محدوده بسیار بزرگتریست ! سرعت انتقال داده توسط مودم های وایرلس سری N نسبت به مودم های سری G بسیار بالا تر است ! مودم های وایرلس سری N می توانند اطلاعات را با سرعت بیش از 450 مگا بیت بر ثانیه انتقال بدهند !

اگر قصد دارید با استفاده از شبکه داخلی فایل های ویدیوی بر روی تلویزیون یا هر دستگاه دیگری استریم کنید بهتر از مودم های سری N استفاده کنید .

مودم وایرلس سری AC :

سری AC جدیدترین نسل از ارتباطات وایرلس که در باند  5 گیگا هرتزی کار میکند و تا سه برابر نسبت به سری N سرعت بیشتری دارد و میتواند پهنای باندی تا 1.3 گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم کند که میوانید در تصویر زیر ویژگی ها و تفاوت های سری AC و N را ببینید .

Ac info

تفاوت بین مودم وایرلس تک آنتن و مودم وایرلس چند آنتن :

به طور خلاصه و خیلی ساده باید گفت تفاوت مودم وایرلس تک آنتن با مودم وایرلس چند آنتن سرعت و کیفیت انتقال دیتاست واگر تعداد دستگاه های متصل شده به شبکه زیاد است بهتره است از مودم های دو یا چند آنتن استفاده کنید .

مودم های وایرلس سری N دوال بند Dual-band می توانند هم در محدوده فرکانس ۲٫۴ گیگا هرتز و هم در محدوده فرکانس ۵ گیگا هرتز کار کنند!

برد آنتن یک مودم بایک عدد سنجیده میشود عددی که باواحد db نشان داده میشود و هرچه این مقدار بیشتر باشد برد آنتن مودم شما بیشتر میشود !

نکته بعدی که هنگام خرید مودم حتما باید توجه داشته باشید که عدد بعد از حرف N نشان دهنده سرعت انتقال داده مودم می باشد مثلا مودم وایرلس D-link N 150 یعنی یک مودم وایرلس دی لینک با سرعت انتقال داده ۱۵۰ مگا بیت در ثانیه که می تواند محدوده ای با وسعت  حداقل ۷۰ متر رو پوشش دهد ! برخی از مودم ها نیز دارای پورت USB جهت اتصال فلش و هارد دیسک می باشند که شما می توانید با اتصال یک فلش فایل های خودرا بر روی آن کپی کرده و در شبکه خانگی خود به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید پرینتر خودرا به آن وصل کرده و در تمام شبکه آن را به اشتراک بگذارید.

اکنون می خواهیم با توجه به توضیحات بالا چند مودم را به شما پیشنهاد کنیم.

بخش اول : مودم های خانگی

D-Link DSL-2750U New N300 ADSL2+ Wireless Router :

این مودم در بین مودم های خانگی و نسبت به قیمتش امکانات مناسبی دارد این مدل نسخه جدید تر 2740 است اما بایک تفاوت کوچک ، 2750U دارای پورت USB است

که به کمک آن میتوانید فایل ها یا حتی هارددیسک اکسترنال یا پرینتر در شبکه خانگی خود را به اشتراک بگذارید یا می‌توانید یک دانگل 3G را به آن متصل کرده و از اینترنت سیم کارت خود به صورت بی‌سیم بهره ببرید این مودم از دو آنتن 5 دسی‌بل و با استاندارد بی‌سیم 802.11n بهره میبرد که باعث بالارفتن کیفیت سیگنال ها و پشتیبانی از وسایل بیشتری میشود .

در کل باید گفت با قیمتی تقریبی 110 هزارتومان بهترین گزینه برای خرید یک مودم خانگی است اما اگر فکر میکنید نیاز به پورت USB ندارید میتوانید DSL-2740U را با قیمتی حدود 80 تا 90 هزار تومان تهیه کنید که از هر لحاظ بجز پورت USB کاملا شبیه این مودم است .

dlink 2750 new

– Asus DSL-N12E Wireless N300 :

اما اگر به دنبال محصولات حرفه تری باشید N12 ایسوس مودم خوب و زیبایی است از لحاظ ویژگی ها و عملکرد کاملا مشابه دی لینک 2750U است که قبلا به شما معرفی کرده بودیم و از داشتن دو آنتی 5 دسی بلی بر روی باند فرکانسی 2.4GHz و داشتن پورت USB برای به اشتراک گذاری فایل ها و حافظه های فلش و هارددیسک و پرینتر و … کاملا مشابه هم هستند ، اما تفاوت این دو در تنظیمات حرفه تر و قابلیت های بیشتر مودم های ایسوس مثل حالت های رمز گذاری WPA2-Enterprise و .. ویژگی های دیگرایست که در مودم های ارزان قیمت دی لینک و تی پی لینک دیده نمیشود .

قیمت این مودم در حدود 190 هزار تومان است البته نسخه ارزان تر این مودم هم با نام N10 با قیمت حدود 120 هزار تومان در بازار موجود هست که دارای یک آنتن و استاندارد N150 که سرعتی کمتر از N12U دارد .

Asus DSL-N12E Wireless N300

TP-LINK TD-W8968 300Mbps:

TP-LINK هم سال هاست در تولید مودم های ADSL ارزان قیمت فعالیت میکند این مدل هم کاملا شبیه به دی لینک 2750U با همان قیمت است و فقط از لحاظ ظاهری زیباتر و شیک تر به نظرمیرسد و به همین دلیل سعی میکنیم خیلی هم در این مورد ریز نشویم ، اگر هم پورت USB نمیخواهید میتوانید مدل TD-W8961ND با قیمت حدود 85 هزار تومانی با همین ویژگی ها تهیه کنید .

TP-LINK TD-W8968

بخش دوم : مودم های حرفه ای

Asus DSL-N66U :

همانند مودم های خانگی که ویژگی های مشترکی داشتند مودم های حرفه ای هم ویژگی های یکسانی دارند

1- فعالیت در هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز

2- پشتیبانی از استاندارد 1750AC ( انتقال اطلاعات تا 1.75 گیگابیت بر ثانیه )

ایسوس هم یکی از بهترین سازنده های مودم و تجهیزات شبکه است و N66 هم قدرتمندترین محصول این شرکت است و کاملا مناسب برای استریم کردن فایل های HD است . این مودم دارای 3 انتن داخلی 2 دسی بلی و دو پورت USB2 است .

یکی از مشکلات این مودم گران قیمت عدم پشتیبانی از استاندارد AC و پستیبانی از استاندارد N900 و انتقال اطلاعات تا 900 مگابایت بر ثانیه میباشد . قیمت این مودم در حدود 600 هزار تومان است .

Asus DSL-N66U

D-Link DSL-2890AL Dual Band Wireless AC175 :

2890AL نمونه یک مودم کامل است این مودم هردو ویژگی مودم های گران قیمت را دارد علاوه بر آنها در پشت این دستگاه دو پورت USB 3 و USB 2 برای به اشتراک گذاری و هاردیسک و پرینتر شما دارد ، در ضمن این مودم 6 آنتن داخلی دارد که به نظر تمامی نیاز های شما را برطرف میکند قیمت  مودم در حدود 600 هزارتومان است .

D-Link DSL-2890AL

TP-Link Archer C7 AC1750 Dual Band:

این مودم هم همانند 2890 هر دو ویژگی مودم های گران قیمت را دارد هم کار در هردو فرکانس و هم استاندارد Ac1750 ، اما این مودم بر خلاف دو مودم بالا از سه آنتن خارجی جدا شونده 5dBi بهره میبرد که در صورت نیاز قابلیت ارتقا هم دارد ، در پشت این مودم دو پورت USB2 هم قرار دارد که برای اشتراک فایل ها و پرینتر و … مناسب است .

قیمت این مودم در حدود 400 هزار تومان است .

TP-Link Archer C7 AC1750 Dual Band

Subscribe
آگاهی از
17 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
شایان
بهمن 5, 1397 0:10 ق.ظ

ی مودم می خوام 3 نفر رو بکشه ارزونی باشه
بازی آنلاین بشه بازی کرد

hamed
دی 8, 1395 2:15 ب.ظ

سلام.
اطلاعاتتون خیلی عالی و کامل بود. خیلی ممممممنون :*

سهیل
آبان 19, 1395 2:25 ب.ظ

سلام
مودمی میخواستم که خودش بتونه در ساعاتی از روز که خونه نیستم وای فای خودشو مثلا در ساعت 8 صبح خاموش کنه و بعد سر ساعت 4 عصر روشن کنه و همه این کارها را بدون اینکه من هر روز کاری بکنم انجام بده.
ممنون میشم اگه مدلی میشناسید راهنمایی کنید.
خودم D-Link2740 دارم که از این کارها نمیکنه.
ممنون

shaghayegh
تیر 9, 1395 3:55 ق.ظ

سلام خسته نباشید من چند وقت پیش برای وصل کردن وای فای به مخابرات رفتم ولی متاسفانه گفتن که طرف شما امکانات نداره ولی همه ی همسایه هامون دارن باید چیکار کنم؟هیچ راهی نداره؟

Keivan
اردیبهشت 30, 1395 11:10 ق.ظ

سلام دوستان
من همزمان 3 تا دستگاه با هم از اینترنت استفاده می کنیم بنظر شما مئدم 2 آنتن بگیرم یا 3 آنتن؟

ادمین
Reply to  Keivan
اردیبهشت 30, 1395 9:26 ب.ظ

دو آنتن جواب کارتون رو میده

حسین
بهمن 26, 1394 7:47 ب.ظ

سلام داداش من یکی دو سالی میشد که از مودم Dlink-2640u استفاده میکردم و سرعته نتم هم 2 مگ بود و پینگم تو بازی های آنلاین بالاتر از 40 نمیرفت ولی یه روز این مودمم خراب شدو رفتم یکی دیگه خریدمTplink 8601n ولی از همون موقع دقیقا یادم نیست کی بود پینگم اومده بالایه 100 ولی سرعت دانلودم یه 200 کیلوبایتی بیشتر شده البته اینم بگم که قبلا 2 مگابایت میگرفتم ولی حالا 10 مگابایت میگرم.. به نظر شما ممکن هست اشکال پینگ از مودمم باشه؟؟؟ میخوام برم یه D-link بخرم ولی میگم شاید پولم حروم شه ممنون میشم جواب… بیشتر بخوانید »

جوا
دی 29, 1394 7:04 ب.ظ

سلام
من موندم چه مدلی بگیرم
TP-LINK 8151ND
TP-LINK 8901N
TP-LINK8151N
؟؟؟

جواد
Reply to  جوا
دی 29, 1394 7:05 ب.ظ

TP-LINK 8951ND

شقایق
آذر 21, 1394 3:09 ق.ظ

با سلام. میخواستم بدونم برای برقراری تماس ویدیویی چه مودمی مناسب هست و برای تماس ویدیویی با کیفیت اینترنت با چه سرعتی بگیرم بهتره؟ این مودم و اینترنت را فقط برای تماس ویدیویی با خارج از کشور برای مادربزرگم میخواستم. ضمنا دستگاه خریداری شده برای این منظور تبلت فراسو مدل فست5050 هست. ممنون میشم راهنماییم کنید.

علی
آذر 22, 1393 6:07 ب.ظ

سلام adsl مخابراتی باسرعت512دارم مودمی برای مصرف خونگی میخواستم که فاصله ی50تا70مترو پوشش بده.شما کدوم از مدل هارو پیشنهاد میکنید

Reply to  علی
آذر 23, 1393 3:43 ق.ظ

من این مودم رو پیشنهاد میکنم: TP-Link Wireless N ADSL2+ Modem Router TD-W8961ND

علیرضا
Reply to  علی
فروردین 31, 1396 3:00 ب.ظ

دی لینک مدل ۲۷۵۰ مودم خیلی خوبی است کمی ارزانتر دی لینک ۲۷۳۰

مهدی
آذر 6, 1393 1:18 ب.ظ

سلام
من میخوام یکی از این سه مدل رو بخرم فقط شنیدم این مدلها واسه دانلود بعد یه مدت سرعتش کند میشه نظر شما چیه بخرم یا نه ؟؟؟؟
D-Link-DSL-2730U/U1-N150-ADSL2-Wireless-Router
D-Link-DSL-2740U-ADSL2-Modem-with-Wireless-N300-Router
D-Link-DSL-2750U-New-300Mbps-Wireless-N-ADSL2-Wi-Fi-Router/

hamid
تیر 16, 1393 12:18 ب.ظ

ASUS ADSL DSL-N55U عجب چیزی هست وای اون با یک pc ( سرعت خوب مثل 1mb) دیگه تمومه وای.

دستتون درد نکنه. من که نتونستم شماره ی دوم رو بخرم چون 1 سال پیش خریدم شماره ی سوم رو ولی خوبه بازم.

17
0
Would love your thoughts, please comment.x