راهنمای خرید اسپیکر

2

اسپیکرها با گوش ما سر و کار دارند و مطمئناً کیفیت در آن برای ما همراه لذت خواهد بود! خیلی از ما هنگام خرید اسپیکر بیشتر به ظاهر اسپیکر ها توجه می کنیم و اصلاً به مشخصاتش توجهی نمی کنیم. خیلی به خودمان زحمت بدهیم وات خروجی اسپیکر را می پرسیم. اما اسپیکرها هم مشخصات خاص خود را دارند. در این نوشته قصد دارم نکاتی را که اسپیکرها را متمایز می کند به شما معرفی کنم.پس با من همراه باشید! 🙂

سایز مهم است! باور کنید

معمولاً اسپیکرهای بزرگ تر از اسپیکرهای کوچک تر کیفیت بهتری دارند.سایز ووفر هم در کیفیت آن تأثیر دارد. ووفرهای بزرگتر باس بیشتری نسبت به کوچکترهایشان تولید می کنند.این امر بسیار مهم است. شاید تعداد زیاد ووفر فوق العاده به نظر برسد و معمولاً برخی از شرکت ها از ووفرهای زیاد با سایز کوچک استفاده می کنند. ولی اطمینان داشته باشید که یک ووفر 6 وات بزرگ  باس بیشتری نسبت به 4 ووفر 3 واتی کوچک تولید می کند.

image

وات خروجی هر اسپیکر، معروف ترین مشخصه آنهاست. واضح است که به هر میزان که وات خروجی بالاتر باشد اسپیکر قوی تری در اختیار داریم. ولی حواستان باشد که بسیاری از سازندگان از وات اسمی به جای وات واقعی استفاده می کنند و در جایی دیگر به وات واقعی اشاره می کنند. پس به دقت مشخصات را بخوانید، اگر دو مقدار وات در مشخصات نوشته شده بودعدد پایین تر وات واقعی است.در ضمن در ادامه خواهید دید که مشخصات دیگری هم در کیفیت اسپیکر تأثیرگذار است.

L23-8140_chiclet01_ea_6627208

نکته دیگر فرکانس پاسخگویی اسپیکر است. برای مثال شاید در مشخصات یک اسپیکر نوشته شده است: “38Hertz-22000Hertz” . عدد پایین تر (در اینجا 38 هرتز) به باس اشاره دارد و هرقدر عدد کمتر باشد باس عمیق تری می تواند تولید کند. البته این نکته را هم بگویم که به صورت کلی اگر فرکانس کاری پایین کمتر از 50 هرتز باشد، کافی است.

131063

حساسیت اسپیکرها مورد مهم دیگری است که باید مد نظر قرار دهید. در واقع کیفیت رابطه بین اسپیکر و پخش کننده را تعیین می کند.حساسیت معمول “88dB/1Watt” است و 90dB/1Watt حد مناسب است. به شما پیشنهاد می کنم که اگر قصد خرید دارید به حداقل 90dB رضایت دهید.این عدد در هدفون ها به عدد 120 هم نزدیک می شود.

speaker-sensitivity-02

نکته بعدی امپدانس اسپیکر است.برای مثال در مشخصات اسپیکری می ببینید که نوشته شده است: 8 Ohm اما این به معنای آن نیست که همیشه مقدار همین 8 است. در واقع امپدانس رابطه مستقیم با فرکانس دارد. متناسب با میزان فرکانس این مقدار بین 3.6 تا 14 اهم تغییر می کند و بله ممکن است امپدانس متوسط 8 اهم باشد. در نتیجه به هر میزان که این امپدانس پایین تر باشد قدرت اسپیکرتان باید بالاتر باشد تا کیفیت مورد نظرتان را فراهم کند.

images

تعداد کانال های خروجی هم از دیگر مشخصات اسپیکرهاست.احتمالاً شما هم 2.1 یا 4.1 یا 5.1 و… را شنیده اید. در واقع عدد بیشتر تعداد اسپیکرهاست وعدد کمتر تعداد ساب ووفر(البته معمولاً 1 است).

Subscribe
آگاهی از
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
سمیرا
آذر 2, 1394 0:38 ق.ظ

سلام من قصد خرید اسپیکر دارم در حد یه تومن بیشتر قدرت صدا برای شنیدن موزیک و زیباییش برام مهمه در ضمن فضای بزرگی هم دارم ممنون میشم راهنماییم کنید چه نوع و چه مارکی بخرم.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x