بررسی پرچم داران گوشی های هوشمند بازار

0

در این پست قصد داریم به بررسی بهترین گوشی های موجود در بازار یا به عبارتی پرچم داران بپردازیم و ، این پست با ورود گوشی داران جدید آپدیت میشود .

لیست گوشی های بررسی شده در این پست :

– آیفون 6 پلاس از اپل

– سامسونگ گلکسی S6 Edge

– سامسونگ گلکسی نوت 5

– سونی Z3 پلاس

– ال جی G4

– HTC One M9

نکته : برای انتخاب بین HTC One M9 و +HTC One M9 مردد بودیم که به دلیل عملکرد بهتر HTC One M9 در تست ها و پردازنده  قوی تر Snapdragon این گزینه را انتخاب کردیم .

قبل ازهر چیز به معرفی گوشی های بالا به طور خلاصه میپردازیم :

iPhone 6 plus :

آیفون 6 و آیفون 6 پلاس علاوه بر تفاوت های اندازه ای تفاوت های دیگری هم باهم دارند که باعث شده آیفون 6 پلاس را به عنوان پرچم دار جدید اپل انتخاب کنیم که از جمله این اختلاف ها باید به صفحه نمایش بهتر و با کیفیت تر و دوربین با لرزش گیر اپتیکال را نام برد .

آیفون 6 پلاس پرچم دار جدید اپل با پردازنده  64 بیتی Apple A8 و 1 گیگابایت رم و صفحه نمایش 5.5 اینچی و رزولوشن 1920 × 1080 | Retina | FullHD و تراکم 401 پیکسل بر هر اینچی ساخته شده است که شاید  در بحث عددی از دیگر رقبا شکست خورده باشد اما در عمل بحث متفاوت است و در ادامه بیشتر متوجه آن خواهید شد .

Apple-iPhone-6-3

 

– سامسونگ گلکسی S6 Edge :

سامسونگ گلکسی S6 Edge پرچم دار سری S سامسونگ است که با پردازنده 64 بیتی Exynos 7420 و صفحه نمایش 5.1 اینچی و رزولوشن 1440 × 2560 | QuadHD و تراکم 577 پیکسل بر هر اینچ ساخته شده است .

برخلاف S5 این مدل ضد آب نیست و حسگر اثر انگشت نیز دارد .

با توجه به مشخصات خوب سخت افزاری و دوربین مناسب یکی از بهترین گزینه های موجود میباشد .

galaxy-s6-edge-white

– LG G4 :

پرچم دار جدید ال جی G4 نام دارد که با پردازنده 64 بیتی Snapdragon 808 و 3 گیگابایت رم و صفحه نمایش 5.5 اینچی و رزولوشن 2560 × 1440 | QuadHD دارای تراکم 538 یکسل بر هر اینچی ساخته شده شده است .

هنوز شرکت های ال جی و سونی و HTC بر خلاف سامسونگ از پردازنده های Qualcomm استفاده میکنند که در مدل 810 با مشکلاتی گرمایی زیادی همراه بوده به همین دلیل ال جی محبور به استفاده از سری 808 در پرچم دار خود شده است .

lg-g4

– Sony Xperia Z3 Plus :

پرچم دار سونی هم با پردازنده 64 بیتی Snapdragon 810 و 3 گیگابایت رم و صفحه نمایش  5.2 اینچی و رزولوشن 1080 × 1920 | FullHD و تراکم 424 پیکسل بر هر اینچ ساخته شده است .

برخلاف دیگر پرچم داران سونی  +Z3 دارای گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه است که جزو شناسنامه و وجه تمایز گوشی های سونی به حساب می آید .

xperia-z4

 

-HTC One M9 :

پرچم دار HTC هم با یک پردازنده 64 بیتی Snapdragon 810و 3 گیگابایت  رم ، صفحه نمایش 5.0 اینچی و رزولوشن 1920 × 1080 | FullHD و تراکم 441 پیکسل بر هر اینچ  ساخته شده است که شباهت زیادی به سونی Z3 پلاس دارد .

htc-one-m9

بخش اول : پردازنده و امتیازات بنچمارکی

یکی از مهمترین فاکتور ها برای بررسی قدرت پردازش گوشی های هوشمند ، امتیازات بنچمارکی بدست آورده شده توسط این گوشی ها در نرم افزار های مختلف است که در جدول اول به بررسی این فاکتور مهم و امتیازات نرم افزار های مختلف می پردازیم .

نرم افزار های بنچمارکی معروف شامل :

– AnTuTu :

یکی از معتبر ترین بنچمارک هاست که هم عملکرد پردازنده و گرافیک و رم و حافظه داخلی را بررسی میکند و یک امتیاز کلی هم میدهد که مجموع کلی همه این بخش ها است .

* جدول زیر بر اساس امتیازات این بنچمارک مرتب شده است .

– GFXBench T-Rex HD on-screen :

این بنچمارک در کنار GFXBench Manhattan on-screen به بررسی عمکلرد گرافیک دستگاه میپردازند گرچه گرافیک و پردازنده با هم مرتبط هستند اما در این بنچمارک نتایج گرافیکی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .

Vellamo Metal : یک برنامه از طرف شرکت مشهور Qualcomm ( مهمترین تولید کننده پردازنده های اندرویدی ) است که به طور کلی عملکرد دستگاه را در بخش های مختلف بررسی میکند ، امتیازات این بنچمارک بیشتر مربوط به پردازنده وسرعت آن میباشد .

Basemark OS II : که به صورت کلی دستگاه را از نظر عملکرد CPU، GPU ….. بررسی میکند .

* در جدول زیر در تمامی بنچمارک ها امتیاز بیشتر ، بهتر است .

* برای واضح تر دیدن جدول میتوانید بر روی آن کلیک کنید .

benchmark 1

بخش دوم : عملکرد باتری

این بخش معمولا در مقایسه ها کمتر مورد استقبال قرار میگیرد اما عملکرد باتری از نظر ما بسیار مهم است و به دلیل نیاز زیاد به گوشی های هوشمند در طول روز  ، کمبود انرژی در این بخش میتواند بسیار آزار دهنده باشد .

در جدول زیر در دو بخش به بررسی باتری گوشی ها میپردازیم ستون اول مدت زمانی است که دستگاه میتواند یک اسکریپت نوشته شده  با پایه اینترنتی را اجرا کند ( در این تست روشنایی تمامی گوشی ها برروی 200 نیت تنظیم شده است . )

در ستون دوم هم که نیاز به توضیح ندارد مدت زمان شارژ 0 تا 100 گوشی ها را ملاحظه میکنید .
benchmark 2

– بخش سوم : دوربین

در بخش دوربین هنوز نرم افزاری وجود ندارد که کیفیت عکس گرفته شده را دقیقا اندازه گیری کند و هنوز معیار اصلی چشم انسان است ، اما نرم افزار CAMSPEED نرم افزاری است در این زمینه مورد استناد قرار میگرد و بیشتر به عمکرد سرعت دوربین و زمان عکس برداری و ذخیره عکس می پردازند .

benchmark 3

بخش چهارم :صفحه نمایش 

– روشنایی و دید در فضای آزاد :

شاید دید در فضای آزاد یکی از مهمترین قابلیت های ایست باید آن را بررسی کنیم و میزان روشنایی هرچه بیشتر یک گوشی باعث بالاتر رفتن لذت ما از استفاده گوشی تلفن همراه ما میشود و صد البته اگر در فضایی باز و با تابش مستقیم خورشید باشید و نتوانید از گوشی گرانقیمت تان استفاده کنید بسیار زجر آور خواهد بود پس قبل از بررسی بقیه فاکتورها به بررسی این پارامتر می پردازیم .

اکثر دستگاه های اندرویدی روشنایی حدود 450 نیت دارند که این میزان روشنایی باعث میشود بتوانید مطلبی را در فضای باز بخوانید ولی این میزان معمولا برای دید در نور مستقیم خورشید کافی نیست.

اما همانطویکه حداکثر روشنایی مهم است حداقل روشنایی هم مهم است و در واقع وقتی که شما در محیطی کاملا تاریک قصد استفاده از گوشی خود را دارید این موضوع خود را بهتر نشان میدهد .

بازسازی رنگ ها (  Color reproduction ) :

Color reproduction یا بازسازی رنگ ها به این معنا است که آیا صفحه نمایش ما تصاویر و عکس ها را با رنگ های واقعی خود نشان میدهند یا خیر . تولید رنگ های طبیعی بزرگترین مشکل نمایشگرهای  AMOLED است ، به طوری که بعضی از رنگ ها با شدت بیشتر و برخی از رنگ ها کاملا نامحسوس تولید میشود به طور مثال سبز و آبی با چگالی بالا ولی رنگ های ثانویه مثل زرد با چگالی کمتری تولید میشود . حالا نکته اینجاست که چه تاثیری برای ما دارد شاید نوع رنگ برای خیلی از خریداران مهم نباشد و شاید هم کسی را آزار ندهد اما درهنگام دیدن فیلم یا عکس های گرفته شده از خودتان ممکن است کمی پوست ها به نارنجی مایل باشند و رنگ واقعی خود را نداشته باشند . در این قسمت رنگ ها به رنگ های گرم و سرد تقسیم میشوند و معیار ما در این بخش 6500 کلوین است .

معیار دوم در این بخش میزان اشعه Gamma است این معیار نشان دهنده ی  این است که آیا گوشی شما روشنایی متناسب را به محتوایی که شما میبینید تخصیص میدهد یا خیر؟؟

عدد گاما معیار 2.2 است .

کنتراست ( CONTRAST ) :

کنتراست رنگ یکی از ویژگی هایست که باعث میشود تصاویری زیبا و خوش رنگ داشته  باشیم ، در واقع کنتراست به نسبت روشنایی روشن ترین رنگ صفحه نمایش یعنی سفید به تاریکترین رنگ صفحه نمایش  یهنی مشکی گفته میشود این میزان هرچه بیشتر باشد رنگ مشکی بهتری خواهیم داشت و تصویر شفاف تر خواهند بود .

در جدول زیر کنتراست رنگ ها در 200 نیت اندازه گیری شده است .

DELTA E RGBCMY :

DELTA E RGBCMY در واقع میزان متوسط خطا های بین رنگ های تولیدی نمایشکر بین رنگ های اصلی آبی قرمز و سبز و سه رنگ فرعی زرد و فیروزه ای و سرخابی با نمونه های اصلی آنها است .

میزان DELTA E RGBCMY هرچی کمتر باشد بهتر است و اعداد کمتر از 2 ایده ال هستند .

DELTA E GRAYSCALE :

همانند DELTA E RGBCMY است اما با این تفاوت که میزان متوسط خطا ی رنگ های در محدوده خاکستری و تیره را بر عهده دارد مثل سایه ها را اندازه گیری میکند .

میزان DELTA E GRAYSCALE هرچی کمتر باشد بهتر است و اعداد کمتر از 2 ایده ال هستند .

benchmark 4

درپایان امیدواریم این پست انتظارات شما را بر آورده کرده باشد

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x