آیا من به هارد SSD نیاز دارم؟

7

چند سالی است که درایو های SSD یا Solid State Drive به بازار راه یافتند بر خلاف سال های اول ورود این هارد ها که هم حجم پایینی داشتند و هم قیمت بسیار بالا حالا هم قیمت مناسب تری پیدا کردند و هم در حجم های بالاتر تولید میشود .

اول از  همه با نحوه عملکرد هارددیسک ها آشنا شویم ، یک هارد درایو معمولی HDD اطلاعات روی دیسکهای فلزی به نام پلتر (Platter) ذخیره می شوند که این دیسک ها حول محور یک بازوی متحرک می چرخند تا اطلاعات مغناطیسی خوانده شوند .

دیسک های فلزی یا پلترهای گردان و بازوی متحرک مشکلات ناخواسته ای ایجاد می کند که در هارد های SSD دیده نمی شود . که باعث کاهش کارایی این نوع هارددیسک ها میشود در این نوع هارد ها چون انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می شود (حرکت بازو و چرخش دیسک انرژی زیادی تلف می کند و در لپ تاپ ها باعث گرم شدن دستگاه می شود) اما نحوه کار SSD ها بسیار شبیه فلش مموری ها و کارت های حافظه معمولی است که اطلاعات بدون کمترین اتلاف انرژی ذخیره می شوند.

برای بهتر متوجه شدن نحوه کار هارددیسک های معمولی میتوانید ویدیو زیر را مشاهده کنید

حالا در مرحله بعدی باید ببینیم آیا نیاز به تعویض هارد قدیمی و ارتقا به هارد SSD داریم یا خیر ؟

جواب این سوال را خودتان میتوانید پاسخگو باشید .

 برای اینکه جواب این سوال را پیدا کنید کافیست مزایای این نوع هاردها را نسبت به هارددیسک های معمولی بدانید اگر این مزایا به نظرتان مفید بود و برای شما کاربرد داشت تصمیم به تعویض هارددیسک خود بگیرید .

– هارد دیسک های SSD باعث بالا رفتن سرعت لود فایل ها میشوند و باعث کاهش زمان های لودینگ مثل لود ویندوز ، لود شدن بازی ها ، لود شدن برنامه های سنگینی مثل فوتوشاپ و ….. می شوند .

مقایسه سرعت لود برنامه های مختلف در هارد های SSD و HDD
مقایسه سرعت لود برنامه های مختلف در هارد های SSD و HDD

– هاردیسک های SSD در برنامه ها و فعالیت هایی که نیاز زیادی به هارد دارند(مثل رندرینگ فایل های حجیم ویدیویی و ذخیره آنها) کمک زیادی می کنند و زمان رندرینگ را تا حد زیادی کاهش میدهند .

مقایسه زمان کپی فایل ها ( 3 هارد اول SSD و 3 هارد دوم هارد های معمولی هستند )
مقایسه زمان کپی فایل ها ( 3 هارد اول SSD و 3 هارد دوم هارد های معمولی هستند )
تفاوت هارد های SSD با هارد های معمولی در عملکردهای Multi Tasking
تفاوت هارد های SSD با هارد های معمولی در عملکردهای Multi Tasking

– در تصویر بالا سه عمل اسکن هارد توسط آنتی ویروس آویرا و اکسترکت کردن یک فایل حجیم با 7zip و باز کردن فتوشاپ و یک فایل عکس حجیم یه صورت همزمان انجام شده است .

– هارددیسک های SSD انرژی بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک های معمولی مصرف میکنند و تقریبا 1/3 این هارد ها گرما تولید میکنند به همین دلیل برای لپ تاپ ها بسیار مناسب هستند و از آنجایی که امکان ارتقا قطعات اصلی لپ تاپ ها بسیار محدود است ، نصب هارد دیسک  SSD میتواند یک ارتقا خوب به حساب بیاید که هم باعث  افزایش سرعت و کارایی لپ تاپ شده و هم باعث دوام بیشتر باتری لپ تاپ تان می شود و در ضمن تولید گرمای کمتر توسط این هارد ها باعث می شود لپ تاپ شما کمتر به مشکل بخورد .

ssd_comp_power
یک هارد SSD حداکثر تا 2 وات برق مصرف میکند اما هارددیسک های معمولی بیش از 6 وات
مقایسه عملکرد لپ تاپ با 6 هارد مختلف 3 هارد اول SSD و 3 هارد دوم معمولی
مقایسه عملکرد لپ تاپ با 6 هارد مختلف 3 هارد اول SSD و 3 هارد دوم معمولی

در پایان دو ویدیو برای شما آماده کردیم ویدیو اول مخصوص شرکت Seagate که توانایی هارد های SSD را در زمینه های مختلف مثل استارت اپ ویندوز و …. با هارددیسک های معمولی مقایسه میکند .

در این ویدیو هم که از طرف شرکت OCZ عرضه شده تاثیر این هارد های SSD را در لود بازی ها بررسی کرده و فرق این هارد های پر سرعت را با هارد های معمولی را نشان میدهد .

امیدوارم این مطالب برای شما مفید واقع شود .

Subscribe
آگاهی از
7 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
فرشاد
دی 8, 1395 0:33 ق.ظ

سلام خسته نباشید.بنده لپتاپ اچ پی با apu amd a10 5745m و گرافیک 3 گیگ دارم که چهار گیگ رم داره…اگر من یک رم 8 گیگ و هارد 256 ssd نصب کنم به نظر شما باعث میشه بازی هارو بهتر بکشه؟؟؟اخه اونجور که نتظار دارم نیست و خیلی کند هستش.ممنون میشم راهنمایی کنید

سارا
آبان 28, 1394 3:43 ق.ظ

سلام وقتتون بخیر
من یه راهنمایی میخواستم ازتون لپ تاب من ssd 24G داره برانصب کامل ویندوز کنه شما چه پیشنهادی میکنید؟
و اینکه میشه فقط فایلای اصلی ویندوز رو رو ssdزد و برنامه ها رو درایو دیگه ذخیره کرد؟ اگه آره چطوری؟
مرسی که جواب سوالامو میدین

محمد
فروردین 17, 1394 7:02 ق.ظ

سلام.مهمترین امتیاز منفی درایوهای ssd رو نگفتید که قیمت سرسام آور اونهاست.الان میدونیم که برای یک کاربر معمولی هم حجم 1 اترا بایت برای هارد لازم هست.حالا شما فکر کنید که اگر قرار باشه درایو ssd یک ترابایتی بخریم باید پول خون پدرمون رو بدیم.واسه همین الان اکثرا از درایوهای ssd با ظرفیت پایین فقط برای نصب ویندوز استفاده میکنند در کنار یک هاردد معمولی برای ذخیره اطلاعات و برنامه های روزمره.واسه همین هنوز تا چشیدن کامل لذت یک درایو ssd حداقل واسه ما قشر کم درآمد سالها باقیست.مثل هر چیز دیگه فعلا باید در حسرتش باشیم.

مهر 13, 1393 2:04 ب.ظ

بسیار عالی
موردی که آورده نشده ساپورت کردن پورت هاست. چه مواردی باید بررسی در لپ تاپ و هارد SSD که خریداری می شود که مشکلی به وجود نیاد؟

7
0
Would love your thoughts, please comment.x