معرفی CPU،چیزهایی که باید بدانیم….

18

خب من میخواهم یک کامپیوتر بخرم :). اگر زیاد اهل کامپیوتر وسخت افزار و این بحث ها نباشید 2 حالت وجود دارد یا میروید پیش یک دوست آشنا به موارد و یا متأسفانه متأسفانه بدون اطلاع قبلی میروید به سمت دنیای خطرناک بازار….. در هر دو حالت یک سری سوالات اولیه از شما می پرسند مثل چقدر میخواهید خرج کنید ، برای چه کاری می خواهید و…. بعد اینجاست که شمایید و چندین و چند اصطلاح و باور و دروغ و مشکلات دیگر و مطمئناً اولین قطعه ای که به شما معرفی می شود CPU است، پس 5 دقیقه وقت با ارزشتان را به من بدهید تا بگویم آن چیزهایی که در ادامه گفته می شود یعنی چه.

CPU چیست؟

مطمئناً برای شما که قصد خرید کامپیوتر دارید این امر که CPU مخفف چه کلماتی است و یا کلاً چگونه کار می کند زیاد مهم نیست (مهمه؟ کمی سرچ کنید مطالب خیلی خوبی نوشته شده به فارسی) فقط همین بس که مهمترین بخش هر کامپیوتری CPU است و بیشترین سهم را در سرعت ، قدرت و کارایی کامپیوتر دارد. پردازنده واحد محاسباتی و کنترلی رایانه‌ است که دستورالعمل ‏ها را تفسیر و اجرا می‌کند.

از CPU چه چیزهایی را باید بدانم؟

کلاً هر CPU ای چند مشخصه دارد که با آنها می توان قدرت و گروه کاری و باقی مشخصات CPU را متوجه شد. مثلاً در معرفی یک CPU می گویند: Core i5 ، 3.3GHz و 6مگ کش . خب Core i5 یعنی این پردازنده ساخت اینتل است (بعداً همه این موارد به تنهایی توضیح داده می شود)،3.3 گیگا هرتز یعنی فرکانس کاری این پردازنده در این مقدار است، 6مگ کش یعنی مقدار حافظه نهان یا همان کش پردازنده 6 مگابایت است. البته در اسم Core i5 نکته دیگری هم نهان است که بماند برای بعد، ولی برای خرید همین مشخصه ها کافیست.

فرکانس کاری

توان پردازش CPU با فرکانس مشخص می‌شود و هر چقدر فرکانس بیشتر باشد یعنی پردازنده می‌تواند محاسبات بیشتری را در واحد زمان انجام دهد. پس بین دو مدل مشابه، پردازنده‌ای که فرکانس بالاتری دارد دارای سرعت بیشتری است. به فرکانس، کلاک هم گفته می‌شود و در پردازنده‌ها ثابت است. یکی از دلایل اصلی اختلاف در پردازنده‌های یک خانواده مثل Core i5 یا Core i7 به همین فرکانس آنها وابسته است.

کش

کش یا حافظه نهان به حافظه بسیار سریع درون پردازنده‌ها گفته می‌شود که داده‌ها را قبل از پردازش در اختیار پردازنده قرار می‌دهند. هرچقدر کش بیشتر باشد داده‌ها و دستورات بیشتری در آن ذخیره می‌شوند که این موضوع برای ویرایشگرهای عکس، فیلم، صدا و محتوای سه‌بعدی حیاتی است. پردازنده‌های رایج در بازار دارای یک تا 8 مگابایت کش هستند. کش دارای چند لایه (معمولا سه لایه) است که در اغلب پردازنده‌های اینتل، لایه سوم توسط هسته‌های پردازشی و هسته گرافیکی قابل دسترسی است.

هسته چیست؟

حدود 7 یا 8 سال می شود که شرکت های سازنده روی به افزایش هسته های پردازنده های خود آورده اند و از آن زمان بازخورد های خوبی دیدند.با ورود چند هسته ای ها به داستان پردازنده ها، مواردی همچون مالتی تسکینگ مطرح شد ( یعنی انجام چند فعالیت در کنار هم) و در ادامه شاهد افزایش روز افزون سرعت کامپیوترها بودیم . حالا هم حتی در دنیای گوشیهای هوشمند شاهد چند هسته ای ها هستیم، امروزه حرف از پردازنده های هشت هسته ای است. شنیده ها زیاد است اما با ورود نسل چهارم پردازنده های Core i همچنان شاهد چهار هسته ای ها هستیم . البته AMD در سری FX از 8 هسته استفاده کرده است. فقط اینجا این مسئله مهم را بگویم که i3 یا i5 یا i7 نشانه 3 یا 5 یا 7 هسته ای بودن پردازنده نیست اینها فقط اسم سری ارزان ،میان و گران قیمت پردازنده های اینتل است. در گذشته گفتم یک نکته نهان در i5 هست ، منظورم این بود که شما با شنیدن i5 دیگر متوجه می شوید که 4 هسته ایست. همین 🙂

مشخصه دیگری هم هست؟

بله !!! ولی خب زیاد به کار شما نمی آید مثلاً مقدار کش L1 یا L2 ویا وجود کش L3 یکی از آنهاست. (بماند که اگر بخواهید خیلی تخصصی خرید کنید این موارد نقش مهم خود را بازی می کنند و دانستن آنها الزامی است).

اینتل؟AMD؟

از وقتی که کامپیوتر ها به خانه ها وارد شدند این دو اسم بیشتر شنیده شدند. رقابت این دو مدتهاست که جریان دارد و شاید تنها برنده این رقابت مصرف کننده ها باشند. حالا کدام بهتر است؟ بستگی دارد….اگر بودجه هست  که خب اینتل، اینتل همیشه پیشگام بوده و شاید شعار نا نوشته اش ” اول هوای حرفه ای ها رو داشته باش بعد کاربران معمولی” باشد ، به همین خاطر در سطح بالا به نظر بیشتر کاربران و صاحب نظران اینتل بهتر جواب داده است و وقتی شما بودجه بالا در نظر گرفته اید کامپیوتر سطح بالا می خواهید  مگر نه؟ ولی اگر بودجه نبود AMD هست خیالتان راحت آنچنان شما را راضی خواهد کرد که عاشقش می شوید. مخصوصاً با سری FX که سرو صدای زیادی کرده است و سلطنت اینتل را در این رده متزلزل کرده است.

 آن وقت APU چیست؟

2 یا 3 سالی از معرفی اولین APU ها میگذرد و توضیح ساده عملکردشان تلفیق گرافیک و پردازنده است. آغازگر این حرکت AMD بود و به نظر این حقیر اکنون هم AMD در این زمینه قدرتمندتر از رقیب دیرینه اش است( هرچند اخیراً کارت گرافیک های تعبیه شده در پردازنده های جدید اینتل در حال تغییر این وضعیت است) وشاید یکی از مزیت های پررنگ این تلفیق افزایش سرعت رابطه بین گرافیک و پردازنده باشد.

چطوری بشناسمش؟

پردازنده های اینتل که در 3 گروه تولید می شوند : گروه پنتیوم،گروه Core i و Xenon ، پنتیوم که مدتهاست یار ماست و حالاهم در کنار ماست معمولاً در کنار نام پنتیوم یک حرف G هم می آید. این سری رده پایین قیمت اینتل را تشکیل می دهد نسبت به سری Core i کارایی کمتری دارد. اگر کارتان سبک است یا بودجه زیادی ندارید به این گروه سر بزنید. سری Core i محبوب ترین سری اینتل است. این سری 3 نسل را به خود دیده و اکنون شاهد نسل چهارم آنها هستیم اگر دقت کنید در نام این پردازنده ها سری آنها مشخص است مثلاً 4750 نسل چهارم است چرا؟ چون با 4 شروع شده :). زنون هم برای سرورها کاربرد دارد اگر سرور باز هستید که قربان دستتان یک کلاس آموزشی برای من هم بگذارید 🙂

AMD هم در 4 گروه ویا حتی 5 گروه پردازنده تولید کرده است. سمپرون و اثلون رده پایین قیمت را تشکیل می دهند، فنوم را شاید باید کمی بالاتر دانست و در آخر سری A و FX (که به نظر می رسد تمرکز اصلی AMD بر روی این دو گروه است) سری A بیشتر APU ها را تشکیل می دهد و سری FX سری قدرتمند AMD است . ناگفته نماند سری E این کمپانی هم در لپتاپ ها استفاده می شود و سری پایین قیمت آن را تشکیل می دهد.

Subscribe
آگاهی از
18 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
جهان
دی 2, 1402 2:35 ب.ظ

عالی هست اطلاع رسانی شما سپاس

احمدرضا
تیر 8, 1398 8:11 ب.ظ

با سلام
اگه در مورد AMD Quad core FX 9830p هم توضیح بدین ممنون میشم

N.molanfar
دی 25, 1395 3:07 ب.ظ

سلام مهندس عزیز
main G41 DDR3 Cpu Xeon x4 5410 12mb cache ram 4GB DDR3 hard 320GB case next power Green 380 VGA GTX550 DDR5
این کیس به نظر شما به درد گیم نت میخوره مهندس؟لطفا ایمیل بزنید n.molanfar@gmail.cim

رضا
دی 23, 1395 9:20 ب.ظ

سلام. وقت بخیر. یه سوال ذهن منو مشغول کرده اگر جواب بدین ممنون می شوم. یک کیس رو با این مشخصات در نظر بگیرید:2x ( Intel Xeon 2630 v4 10/20 Cores/Threads 25MB Cache) Dual Processors این سیستم 10 هسته ای است و پردازنده اون زئون و مال شرکت اینتله، میخاستم بدونم معنی این Dual Processors بعد پرانتز چیه؟ دوم اینکه آیا می شود سیستمی دو یا چند cpu داشته باشد؟ اگر شدنی است آیا سیستم دارای یک cpu با 10 هسته جهت رندرینگ قوی تر است یا یک سیستم با دو cpu و 5 هسته پردازشی؟ (سایر موارد یکسان باشد).… بیشتر بخوانید »

محمدحسین
اردیبهشت 16, 1395 12:49 ب.ظ

سلام، ممنون از اطلاعات مفیدتون، می خواستم مشخصات CPU AMD FX-7600P V, FN,KL

کیانوش
بهمن 7, 1394 6:03 ب.ظ

ببخشید در مورد AMD dual core E1 2100 هم توضیح بدین ممنون می شم.

کیانوش
بهمن 7, 1394 6:02 ب.ظ

سلام، خیلی ممنون بابت مطالب بسیار مفیدتون، کلا داشتم در مورد مدل های لپ تاپ سبک وزن و در عین حال با cpu نسبتا قوی و در عین حال باتری پرقدرت سرچ می کردم که کاملا گیج شدم ، مدل لپ تاپی که الان دارم lenovo z510 هست که بزرگترین مشکلش اینه که برای من ! وزنش زیاده، 2.2Kg ولی از پردازنده corei 5 که داره و دقیقا نمی دونم کدوم مدلشه تقریبا راضی هستم، رشته ام الکترونیکه و نیاز دارم که تو بخش سیمولینک متلب و Hspice و … شبیه سازی ها و تحلیل های نسبتا سنگینی رو با… بیشتر بخوانید »

ادمین
Reply to  کیانوش
بهمن 8, 1394 9:08 ق.ظ

اگه دنباله یه لپ تاپ سبک با پردازنده قوی باشید اونم زیر 2.2 کیلو
پردازنده های اتم و پنتیوم هردو خیلی ضعیف هستند و بهتره اصلا دنبالش نرید
E1 هم تو همین رنجه
سبک شدن لپ تاپ خیلی تو کاراییش تاثیر داره اگه لپ تاپ سبک و قوی میخوایید باید هزینه زیادی بکنید

مجتبی
دی 2, 1394 1:53 ق.ظ

AMD Quad Core FX-7500 ,4M Cache
این چطور سی پی یو ای هست .
ممنون.

امین
مهر 16, 1394 12:04 ب.ظ

بسیااااار عاااااالی و مفید
تشکر مدیر

احمدرضا
شهریور 9, 1394 12:41 ب.ظ

یه چیزایی از پردازنده xeon شنیدم و میگن برای سرورباز ها و اداره ها خوبه و میگن برای کامپیوتر های خانگی و گیم خوب نیست
چرا؟
اصلا سرور چیست؟منظورتون سرور بازی یا همون سرور های کالافدیوتی و اینا است؟
چرا برای بازی خوب نیست؟

ادمین
Reply to  احمدرضا
شهریور 9, 1394 4:14 ب.ظ

سرور ها کامپیوتر های قدرتمندین که خیلی کارا میکنند از محاسبه کارای پیچیده تا همون سرور های اصلی بازی و….
من جایی نشنیدم که برای گیم مناسب نیستند
ولی خوب یه پردازنده سروری قیمت خیلی بالایی داره و در ضمن شما نیاز به یه مادر برد سروری هم دارید که اونم خیلی گرونه

M@hdi
Reply to  احمدرضا
دی 15, 1396 3:34 ب.ظ

کسایی که گیم نت دارند یا کار میزبانی سرور یا کارای رندرینگ انجام میدن نیاز به سی پیو های قوی با طول عمر بالا دارن که جوابگو باشه و البته قیمتشونم گرون تره نسبت به سی پیوهای معمولی ولی کاملا برای بازی هم خوبه اما به صرفه نیست که برای بازی بگیری چون تفاوتی نمیکنه توی بازی با سی پی یو های معمولی همردش و فقط پولتو حروم کردی .

محسن
تیر 14, 1393 5:28 ب.ظ

با سلام در اول جا داره تشکر کنم از قلم و روایت زیباتون که سعی شده بود به شیوا ترین صورت ممکن مطالب و اطلاعات اولیه و مهم درمورد پردازنده ها به کاربران داده شده باشد. و من از این تریبون استفاده میکنم و دو تا سوال که تقریبا هنوز برای من مجهول مونده رو ازتون جویا میشم : ____________________________________________________ 1- من لپ تاپی داری که در توضیحات سی پیو این لپ تاپ اینطور عنوان شده که: Intel(R)Pentium(R) 2020M Processor (2.4 GHz,2MV L3 cache)0 این سی پیو من چند هسته ای هست؟ و نسل چندمه؟ و یا نمیدونم شاید هم… بیشتر بخوانید »

ادمین
Reply to  محسن
تیر 14, 1393 6:32 ب.ظ

cpu شما از مدل های کم مصرف و تقریبا کم قدرت اینتل که به صورت dual core و جزو سری Ivy Bridge اینتل به حساب می آید ( در واقع نسل سوم )
اما در مورد سوال دومتون باید بگم شاید عملا مهمترین عامل فرکانس باشه اما اختلاف بین i3 , i7 فقط فرکانس نیست
عواملی مثل کش تعداد هسته و تعداد thread … تاثیر داره اما ممکنه i3 از i7 قویتر باشه مخصوصا در مقابل با نسل های قبلتر

mohammad0086
خرداد 16, 1393 2:11 ب.ظ

سلام جناب نویسنده خوب بود حداقل واسه من که تازه کارم اتفاده زیادی کردم
لطفا همینطوری در مورد سایر بخش های کامپیوتر مثل گرافیک و رم مطلب بذارید ممنونم

18
0
Would love your thoughts, please comment.x