چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم ( قسمت اول )

8

قبلا هم در چندین پست راهنمای خرید تلویزیون را برای شما شرح دادیم ، اما این پست کمی با بقیه فرق دارد در این پست کمی علمی تر به مسائل به کار رفته در دنیای تلویزیون ها میپردازیم .

میخواهیم با هم در چند پست و هر قسمت به بررسی یکی از مسایل مربوط به تلویزیون های جدید میپردازیم برای شروع قصد داریم پنل های مختلف تولید شده و موجود در بازار را به شما معرفی کنیم .

LED یا Plasma یا LCD ؟

این سوالی ایست که برای همه پیش میاید ولی اگر ساختار هرکدام را بشناسیم میتوانیم بهتر تصمیم بگیریم .

Plasma: صفحه های پلاسما از بسته های ریز گاز ( نئون و زنون ) که در شرایط پلاسما قرار دارد تشکیل شده است که در این حالت از خودشان اشعه ماورا بنفش تولید میکند که برای چشم انسان غیرقابل دیدن هستند این اشعه ها از طرف فسفر موجود در سلول ها جذب شده و به صورت طیف رنگی قابل دیدن توسط انسان گسیل میشود .

هر پیکسل از 3 زیرپیکسل شامل رنگ های آبی ، سبز و قرمز تشکیل میشود هرچه میزان گاز ها در سلول ها بیشتر شود تصویر روشن تر میشود .

بخاطر اینکه در پلاسما ها هر پیکسل نور خودش را تولید میکند رنگ مشکی بسیار عیمق تر بهتر تولید میشود زیرا که هر پیکسل میتواتند به راحتی نوری تولید نکند و چون تولید نور توسط پیکسل ها به سرعت قابل قطع کردن است پدیده  Motion Blur یا تار شدن تصاویر سریع که در تلویزیون های LED رخ میدهد در این نوع تلویزیون ها دیده نمیشود .

اما یکی از مشکلات پنل های پلاسما داشتن یک صدای Buzz کم است که بسته به مدل های مختلف کم و زیاد میشود اما این صدا در هنگام دیدن تصاویر آزار دهنده نخواهد بود و در اکثر موارد هم اصلا شنیده نمیشود .

 LCD :

پنل های LCD از دو قسمت جدا تولید میشود یکی شامل ( actual liquid crystal display ) صفحه کریستال مایع و دیگری پنل نور دهی که در پشت این پنل قرار میگیرد که backlight نام دارد .

lcd

و یک قسمتی به نام Light Diffuser در بین این دو پنل قرار میگیرد تا نور به صورت یکدست در سراسر پنل تقسیم شود .

صفحه های LCD همانند فیلتری در برابر نور  عمل میکنند اگر یک پیکسل بخواهند نور مشکی تولید کند باید مانع خارج شدن نور از صفحه شود اما چون جلوگیری 100% نور امکان ندارد به همین دلیل نمیتواند رنگ مشکی خوبی ( در مقایسه با پنل های پلاسما ) تولید کند .

صفحه نورانی پشت و اعمال الکتریسیته به صفحه جلویی باعث میشود تا پنل های LCD مصرف برق کمتری نسبت به تلویزیون پلاسما داشته باشند و علاوه بر این وجود پنل و نور پشتی زیاد باعث میشود پنل های LCD برای محیط هایی که نور زیاد و کافی دارند مناسب تر از تلویزیون های پلاسما خواهند بود .

اما یکی دیگر از مشکلات تلویزیون های LCD زاویه دید این تلویزیون هاست چون پنل های LCD دارای عمق هستند به همین دلیل زاویه دید این نوع تلویزیون ها کمتر از نوع پلاسما است .

دو نوع LCD در بازار موجود میباشد CCFL و LED

CCFL :

وقتی حرف از تلویزیون های LCD  میشود منظورمان معمولا تلویزیون های از نوع  CCFL یا (cold-cathode fluorescent lamps ) است این پنل ها کاملا شبیه پنل های LCD هستند اما با یک تفاوت صفحه نورانی پشتی این تلویزیون ها از چند لامپ فلورسنت لوله ای شکل ( مثل لامپ های مهتابی اما بسیار ریزتر  ) تولید صفحه های CCFL برای سازنده ها هزینه های بیشتری نسبت به پنل های LED داشتند به همین دلیل به وسیله پنل های LED چایگزین شدند .

lcd-ccfl (1)
CCFL LCD Panel

LED :

نحوه کار پنل های LED همانند پنل های LCD ایست اما با این تفاوت که بجای لامپ های فلورسنت CCFL از تعداد زیادی از لامپ های LED یا ( light-emitting diode ) در پشت تلویزیون استفاده میشود . لامپ های LED باعث میشود تا پنل های ساخته شده هم باریک تر ساخته شوند و هم به دلیل مصرف برق کمتر لامپ های LED از لحاظ انرژی مقرون به صرفه باشند .

پس تفاوت پنل های LED و LCD تنها در صفحه نورانی پشتی آنهاست به همین دلیل از لحاظ کیفیت تصویر با هم تفاوتی ندارند یکی از دروغ های که توسط فروشنده ها گفته میشود همین انست که پنل های LED تصویر بهتری نسبت به پنل های LCD دارند .

نخوه قرار گیری لامپ های LED باعث میشود سه گونه متفاوت از این پنل ها را داشته باشیم :

Full array ، Edge lit و  Direct lit

Full array :

Full array بهترین نوع تلویزیون های LED است در این مدل  LED ها به طور منظم و یکدست در سرتاسر پنل تلویزیون پخش شده است که باعث میشود نور یکدست و یکنواخت تولید شود . این خاصیت باعث میشود عملکرد Local dimming ( که باعث میشود تلویزیون بتواند نور هر منطقه از تصویر را به صورت جداگانه تنظیم کند .

Full array LED
Full array LED

در بعضی از مدل ها مثل سری XBR سونی بجای نور سفید در پنل از نورهای رنگی در پنل استفاده میکنند که باعث میشود تلویزیون قادر به تولید رنگ های بیشتری در پنل خود شود

 Edge lit :

این نوع پنل ها معمولا پرکاربردترین پنل تلویزیون ها دیده میشود لامپ های LED در دورتادور پنل قرار میگیرند یا در هرچهار طرف یا دو طرف پنل قرار میگیرند این کار باعث میشود پنل های LED نازک تر تولید شود .

در این نوع پنل ها نور در لبه ها بیشتر خواهد بود و میتوانید در نور کم این مشکل را مشاهده کنید به این مشکل Flashlighting یا Clouding میگویند .

Edge-lit LED
Edge-lit LED

Direct lit :

این نوع آزایش LED ها در پنل های ارزان قیمت دیده میشود که همانند Full array هستند اما با این تفاوت که تعداد این LED ها کمتر و ویژگی Local dimming در این پنل ها وجود ندارد چون همه LED ها نور یکسان دارند و قابل تنظیم نیستند .

lcd-led-direct-lit
Direct lit LED backlight

این نوع آرایش کیفیتی تصویری همسان نسبت به نوع Edge lit اما در تولید رنگ مشکی یک دست بهتر عمل میکنند.

تمامی تلویزیون های تولید شده از یکی پنل های بالا استفاده میکنند و شناخت هر پنل و پی بردن به مزایا و معایب هرکدام میتواند کمک زیادی در خرید تلویزیون به شما بکند.

امیدوارم در قسمت های بعدی هم با ما همراه باشید ، در قسمت بعدی به بررسی کیفیت تصویر پنل تلویزیون ها میپردازیم .

 چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم (بررسی عوامل موثر بر کیفیت تلویزیون ها )

چطور مثل حرفه ای ها تلویزیون بخریم ( بررسی نرخ انطباق )

به دلیل نظرات مختلف و لزوم نتیجه گیری بهتر ، یک نظر سنجی در مورد برندهای تلویزیون را شروع کرده ایم که امیدواریم در ادامه به دوستان کمک کند. لطفاً در نظر سنجی شرکت کنید:

Subscribe
آگاهی از
8 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
جعفر
اردیبهشت 14, 1395 9:31 ب.ظ

سلام. بنظرم تمام این تلوزیونها چه ایرانی چه خارجی همشون دوزار نمیارزن.فقط تبلیغات چشم همه رو بسته.اگه قراره عذاب بکشم بهتره از وسایل وطنی بکشم.تمام وسایل خونه ما ال جی و سامسونگه. واقعا عذاب کشیدیم.خدمات و احترام که صفره.تلوزیون مادرم سامسونگه که بعد از یکسال سوخت.یخچال ال جی مادر خانومم بعداز دوسال خراب شد.خودم سینمای خانگیم ال جی هست که واقعا عذابم داد.فقط مردم اگه یه وسیله ایرانی آخ بگه توی بوق میکنن ولی خارجی خراب بشه مخفی میکنن و بهش تعصب دارن نمیدونم چرا.حتی اشنا داشتم از تلوزیون سونی عذاب کشیده و نمایندگی واسه تعویض قطعه رشوه خواسته.خواهرم لباسشویی… بیشتر بخوانید »

سالار
بهمن 18, 1394 1:25 ق.ظ

سایز 47 یا 49 باشه فقط

بهنام
دی 29, 1394 2:51 ب.ظ

سلام من یه تلویزیون ۴۷ ال جی Lb56100gi خریدم فول اچ دی 1080p ال ای دی ،100Hz,گلدیرانه،اومدند تصب کردند ولی اصلا وضوح تصویر خوبی نداره،بنظرتون تلویزیون خوبی نیس؟برا اینکه تصویر تار نباشه باید تنظیماتشو عوض کنم یا کلا تصویرش خوب نیس؟!

فرزاد
آذر 17, 1394 4:10 ب.ظ

با سلام با سه میلیون چه مدلی از تلویزیونهایه 49ال جی رو پیسنهاد میدبن کیفیت خیلی مهمه واسم

پویا
مرداد 21, 1394 6:23 ب.ظ

با 6 میلیون چی میشه خرید؟

Mohammad reza
خرداد 13, 1394 9:53 ب.ظ

اقا بنیامین شما اگه جای من بودید با تقریبا دو نیم ملیون یه پلاسمای 51 اینچ می گرفتید یا سایز کوچکتر ولی LED یا LCD رو پیشنهاد می دادید؟؟؟؟
ممنون از اطلاعات مفیدتون..

8
0
Would love your thoughts, please comment.x