چرا لپ تاپ چرا کامپیوتر رومیزی؟

0

سوال واضح است. با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای روز وسایل در حال سبک تر شدن و قابل حمل تر شدن پیش رفته اند. شاید برای شما که قصد دارید سیستمی جدید بخرید این سوال پیش بیاید که چرا لپ تاپ نخرم؟ و یا برعکس، در حال خرید لپ تاپ هستید به این فکر می افتید که چرا یک کیس جمع نکنم؟ امروز قصد داریم نکات مثبت و منفی هر یک را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اندازه، وزن، حرکت!

اولین نکته ای که شاید نظر همه را به خود جلب کند اندازه و وزن باشد. پر واضح است که لپ تاپ ها برای قابلیت حمل بودنشان مطرح شده اند پس در این زمینه اصلاً به فکر کامپیوتر های دسکتاپ یا رومیزی نباشید. حتی اگر قابلیت حمل برایتان مهم است در خرید لپ تاپ های بیشتر از 2.5 کیلوگرم کمی بیشتر تأمل کنید چه برسد به کامپیوترهای رومیزی! از طرفی دیگر شما با خرید یک لپ تاپ سیستم صوتی، کیبورد، موس و صفحه نمایش را هم خریداری می کنید که همگی در سایزی کوچک (نسبت به رومیزی ها) جای گرفته اند.

Samsung_Ativ_Book_9_Plus_laptop

صفحه نمایش

یکی از نکات مهم در ارتباط با هر وسیله ای، امکانات و کیفیت این ارتباط است. صفحه نمایش هم شاید مهمترین وسیله ارتباطی شما با این دستگاه ها باشد. اگر نگاهی به مشخصات بیندازید متوجه می شوید که اکثر لپ تاپ ها کیفیتی HD دارند و معمولاً در لپ تاپ های بالای 3 میلیون تومان صفحات نمایش Full HD می بینیم. در حالی که با نزدیک 600 هزار تومان می توانید یک مانیتور FullHD خریداری کنید. نکته دیگر اندازه است که در این لپ تاپ ها معمولاً سایز 15.6 اینچ است در حالی که مانیتور زیر 20 اینچ نداریم. پس می توان نتیجه گرفت که اگر پولتان محدود است و کیفیت و البته کمیت برایتان مهم است به سمت کامپیوتر رومیزی بروید.

How_do_I_connect_a_laptop_to_a_TV

قدرت پردازش

یکی از مهمترین نکات و البته دغدغه های هر خریداری قدرت و توانایی سیستمش است. حالا چه لپ تاپ باشد چه کیس کامپیوتر رومیزی. اگر به بازار رفته باشید و کمی سراغ پردازنده ها را گرفته باشید متوجه می شوید که ارزانترین پردازنده Core i3 نزدیک 360 هزار تومان است.Core i5 نزدیک 600 هزار تومان است و ادامه ماجرا. پس اگر کمی محاسبه کنید شاید در دلتان بگویید لپ تاپ با پردازنده Core i3 نزدیک 1.400.000 تومان است ولی فقط یک کیس معمولی نزدیک این قیمت ها در می آید.

اشتباه نکنید. به اسامی هم اعتماد نکنید! نکته ای که در این زمینه باید مدنظر قرار دهیداین است که هر گردی گردو نیست! یعنی برای مثال Core i3 دسکتاپ (4130) قدرتی فراتر از Core i3 لپ تاپ (4000M) دارد.

4000 vs 4130

هر چند این امر در رم زیاد صدق نمی کند ولی در کارت گرافیک هم تکرار می شود. برای مثال کارت گرافیک 740 GT در کامپیوتر و GT 740M لپ تاپ هم تفاوت های زیادی با هم دارند.

740 vs 740m

تعمیرات و ارتقاء:

در این زمینه کمی بحث زیاد است. گروهی بر این باورند که لپ تاپ ها به مراتب خرابی کمتری دارند و تا حدودی هم درست است. ولی از طرفی دیگر گروهی بر این باورند که اگر خرابی ای در کار باشد تعمیر کامپیوتر رومیزی به مراتب آسان تر است. از نظر ارتقاء هم داستان به همین منوال است. در لپ تاپ شما تنها قادر به ارتقاء رم و هارد خواهید بود و تعویض سی پی یو و کارت گرافیک مشکلات و هزینه زیادی دارد. در حالی که ارتقاء در رومیزی ها به مراتب ساده تر و آسان تر است.

برای چه کاری بخریم؟

مهمترین بخش خرید دلیل خرید شماست. همانطور که دیدید هر چند لپ تاپ ها گسترش مناسبی داشتند و توانسته اند کامپیوترهای رومیزی را به خطر بیندازند ولی همچنان ضعف هایی دارند که به نظر می رسد ادامه داشته باشد. کامپیوترهای دسکتاپ هم همانطور که پیش از این دیدیم کم بی اشکال نبودند. در کل چند حالت پیش می آید که به بررسی آنها می پردازیم:

اگر برای روزمره می خواهید: بدون شک لپ تاپ بخرید. لپ تاپ ها سبکند، قابل حملند و باتری دارند پس در خانه یک همراه فوق العاده برای شما خواهند بود.

اگر برای بازی می خواهید: به نظر خرید کنسول و کیس بهتر از خرید لپ تاپ گیم است. ولی اگر حمل و نقل مطرح شود دیگر جایی برای فکر نمی ماند. فقط و فقط لپ تاپ 🙂

اگر برای کار مهندسی می خواهید: اگر فعالیتتان به نوعی است که باید کارتان را در مکان های مختلف ارائه دهید لپ تاپ. ولی اگر قدرت می خواهید و کیفیت و کمیت برای شما مهم است و زیاد به جابه جایی اعتقاد ندارید . مطمئناً کیس های کامپیوتری برای کارهای سنگین به مراتب بهتر هستند.

اگر کارتان گرافیکی یا صوتی است : این کار به دو بخش تقسیم می شود تولید و ارائه. بدون شک در کار تولید کیس های کامپیوتری به مراتب با قیمتی پایین تر در اختیار شما خواهند بود. ولی ناگفته نماند که برای افرادی که کارشان نیاز به ارائه دارد و برای ارائه به نرم افزار احتیاج دارند لپ تاپ تنها گزینه است. شاید یکی از موار مصرف لپ تاپ های گیم همین بخش باشد!

اگر پول دارید! خوب دیگر غمتان چیست؟ یک کیس قدرتمند در خانه بگذارید و یک لپ تاپ سبک هم برای کارهای بیرون از خانه داشته باشید!

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x