عینک های واقعیت مجازی در ایران: از ایده گوگل تا راهکارهای ایرانی – چینی!

13

واقعیت مجازی، واقعیتی است که کم کم در حال استقبال است.  چند سالی از ایده ساده گوگل می گذرد و غول های تکنولوژی همچون سونی ، سامسونگ و …. به دنبال اعتلای آن هستند . البته گوگل این عینک های واقعیت مجازی را ابداع نکرد ولی آنها را به دست همه رساند.

اگر کمی به دنبال عینک های واقعیت مجازی در محیط انگلیسی و فارسی بگردید با دنیاهای عجیبی مواجه خواهید شد. در دنیای انگلیسی اگرچه مدل های چینی هم هست ولی مدل های گران قیمت و متفاوتی همچون Oculus Rift و Samsung Gear VR مواجه خواهید شد و در انتها با نقشه ای ساده از گوگل مواجه می شوید که تنها به دولنز و چند آهنربا و یک مقوا برای این کار نیاز دارید.

در محیط فارسی اما! سیلی از محصولات با رنگ و لعاب های مختلف تولید شده اند و خوشبختانه تقریباً همه ساخت کشور دوست و برادر چین هستند !  قیمت ها اما! شاید باورتان نشود تا 150 هزار تومان هم دیده ایم. در این نوشته تصمیم گرفته ایم تمامی عینک های واقعیت مجازی موجود در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید:

محصولات موجود در ایران به دو دسته مقوایی و غیر مقوایی ( پلاستیکی – چوبی و … ) تقسیم می شوند.

Cando VR 3D Virtual Reality Headset

یکی از گران ترین عینک های واقعیت مجازی در ایران که با قیمتی نزدیک به 150 هزار تومان عرضه می شود. پکیج را که باز کنید. یک عدد هدفون می بینید و عینک واقعیت مجازی پلاستیکی. در واقع این هدفون برای القای هرچه بیشتر فضای سه بعدی به شماست. (متأسفانه هدفون به کار رفته دقیقاً همان هدفونی است که می توانید در خیابان ولیعصر تهران در کنار خیابان به وفور پیدا کنید! )

cando VR

از نظر جنس پلاستیک و کیفیت ساخت می توان از این عینک راضی بود. قالب گیری خوبی دارد و هنگامی که در دست می گیرید می توانید راضی شوید !  البته لبه های پلاستیکی جایی که گوشی موبایل در آن جای می گیرد کمی تیز به نظر می رسند و کاملاً استعداد خط انداختن بر روی گوشی موبایل را دارند. مخصوصاً تیغه وسط!cando VR 2 در بالای عینک اهرم هایی تعبیه شده است که می توانید لنز ها را جا به جا کنید . ( که می تواند در تنظیم هر چه بیشتر برای گوشی های مختلف مفید باشد . ). همان طور که می بینید در نگه دارنده گوشی هم به وسیله یک دکمه و فنر کنترل می شود. فقط حواستان باشد که در هنگام باز و بسته کردن گوشیتان نیفتد!

IMG_2773

از طرف دیگر همان طور که مشاهده می فرمایید کش نگهدارنده برای  عینک در نظر گرفته شده است. راستش را بخواهید در حالت معمول کمی به سر فشار وارد می کند ! برای راحتی هرچه بیشتر ابرهایی هم در جای چشمی در نظر گرفته شده است.

IMG_2772

 لنز ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند ولی به نظز می توانست بهتر از اینها هم باشد!

در کل اگر بخواهیم قضاوت کنیم وسیله ای با قیمت 150 هزار تومان می توانست بهتر از اینها عمل کند.

Phoenix One VR headset

مدل دوم بررسی شده از چوب ساخته شده است و با قیمتی نزدیک به 80 هزار تومان به فروش می رسد.

IMG_2775

داخل جعبه تنها یک عینک چوبی می یابید که با احترام تمام نسبت به سازندگان آن نمی دانم چرا آنقدر زمخت ؟ بیشتر شبیه کاردستی های حرفه و فن دوران دبیرستان ماست!

IMG_2776

گوشی از بالا وارد عینک می شود و کمی باید مواظب خط نیفتادن بر روی گوشی خود باشید ! از ما گفتن .

IMG_2776

این عینک هم مانند دوستانش کش و ابر دارد و باز هم تأکید می کنیم که کمی روی سر فشار می آورد.

IMG_2777

IMG_2778

در مورد لنز ها ولی باید گفت که لنز های این مدل شفاف و رضایت بخش است و اذیت آنچنانی در دیدن تصاویر ندارد.

Spot Cardboard

مدل بعدی اما همان روش سادگی گوگل را در پیش گرفته است و مقوایی است و به معنای واقعی یک تکه مقواست ! پس از خرید می توانید آن را باز کنید و طبق مراحل سر همش کنید.

IMG_2781

این مدل با قیمتی نزدیک 50 هزار تومان کمی ارزان تر از قیمتش می نماید و پس از چند بار استفاده این امر بیشتر مشهود می شود. به طوری که پس از چند بار استفاده علاوه بر دفرمه شدن موردی عینک، چربی پوست هم بر روی عینک تأثیر گذاشته و کمی عینک را دوست نداشتنی ! می کند. برای حل این مشکل البته یک عدد چسب بر روی جای چشمی زده شده است!

IMG_2782

در کل می توان گفت که عینک گوگلی هم دقیقاً همین مدل است و نمی توان اشکالی از spot گرفت. لنزها البته باز مشکلی است که در این مدل هم دیده می شود.

SM VR

مدل آخر اما مدلی است که از آن رضایت نسبی داشتیم. باز هم مقوایی است ولی کیفیت مقوایش بیشتر است و برای حل مشکل دفرمه شدن ضخامت کمی افزایش یافته است. مشکل دیگر مقوایی ها چربی پوست بود. این مورد با گلاسه کردن کل مقوا حل شده است.

IMG_2783

شاید یکی از کاربردی ترین نکات این عینک تگ NFC باشد که ارتباط با گوشی را راحت تر می کند.

IMG_2787

یکی از نکات مهم دیگر این عینک واقعیت مجازی لنز های این مدل است. به راستی و به جرأت می توان گفت که لنز های این مدل کیفیت بسیار خوبی دارد و این را می توان به وضوح حس کرد.

یکی از انتقاداتی که به این مدل می توان وارد نمود چسب های در نگه دارنده گوشی آن است که ممکن است جدا شوند. البته راه حل این مشکل بسیار ساده است شما می توانید با چند منگنه این مشکل را حل کنید.

جمع بندی:

در کل همانند ابتدای کار می توان این عینک ها را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول غیر مقوایی ها هستند. قیمت بالاتر در کیفیت ارائه تصویر هیچ تأثیری ندارد و تنها جنس عینک از مقوایی به پلاستیکی تغییر کرده است و البته به اکثر آنها هم کش اضافه شده است. طبق تجربه ای که داشتیم عینک های کشی به سر فشار آزار دهنده ای وارد می کردند ( البته که مدل های اصلی هم کش دارند ولی به دلیل ارگونومی مناسب و البته موادی نرم و راحت این امر در عینک هایی همچون Oculos و .. آنچنان دیده نمی شود) و بسیاری از کاربران از این مورد شکایت داشتند.

در طرف دیگر عینک های مقوایی قرار دارند که با قیمتی تقریباً نصف عینک های غیر مقوایی دقیقاً همان کیفیت را ارائه می دهند. تیم هشت بیت هم پس از تهیه و بررسی عینک های واقعیت مجازی موجود در ایران در انتها به این نتیجه رسید که عینک واقعیت مجازی  SM VR مناسب ترین راه برای رسیدن به این هدف است.

طبق هماهنگی صورت گرفته با فروشگاه اینترنتی OCTO.ir شما می توانید عینک واقعیت مجازی SM VR را از این سایت خریداری کنید. خرید کنید و لذت ببرید!

Subscribe
آگاهی از
13 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
سعید
مرداد 18, 1395 6:32 ب.ظ

سلام لنزها رو از کجا میشه پیدا کرد عمده و قیمت پایین ممنون میشم جواب بدید.

اسحاق
فروردین 12, 1395 3:48 ب.ظ

سلام.وقت بخیر.مقاله بسیار جالبی بود.
میخواستم بدونم که اگه خودم خواستم این عینک رو درست کنم از کجا میشه لنزها رو تهیه کرد؟(با توجه به اینکه بنده در شهرستان هستم)
دیگر اینکه آیا گوشی سامسونگ J7 از عینک SM VR پشتیبانی میکنه؟
لطفا زودتر جواب بدید.مررسی از سایت خوبتون

امیر
Reply to  اسحاق
تیر 20, 1397 6:19 ق.ظ

سلام
لنز رو مییتونی خودت با نوشابه درست کنی و j7هم این قابلیت رو داراست .

نیکان
آبان 23, 1394 10:00 ب.ظ

آیا این عینک با گوشی هو وا وی اسند میت 7 سازگار هست یا نه؟ از نظر اندازه

محمدحسین کاظمی
شهریور 21, 1394 1:52 ب.ظ

من خودم عینک فونیکس وان رو خریدم شما که هی میگید کش فشاری به سر وارد میکنه اینجوری ها هم نیست کش رو میتونید تنظیم کنید تا به سرتون فشار وارد نکنه و نکته ی دوم مگه شما عینک رو برعکس میگیرید که نگران افتادن گوشی از داخلش هستید ؟!!!! محلی که شما گوشی رو قرار میدید با چهار تیکه ابر پوشیده شده تا مانع لغزندگی گوشی شود و شما میتوانید این محصول ایرانی رو بخرید تا با حمایت شما نسخه های جدید تر نیز تولید کنند . با خرید این محصولات میتوانید گامی ابتداییی برای ورود به تکنولوژی جدید… بیشتر بخوانید »

محمدحسین کاظمی
Reply to  افشین
شهریور 22, 1394 4:43 ب.ظ

میشه لینک بدید ؟

شهریور 16, 1394 10:46 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
بسیار ممنون بابت مطلب بسیار مفیدتون
فقط بفرمائید که این عینک SM VR رو از کجا و با چه قیمتی میتونیم تهیه کنیم ؟
بازهم تشکر

سیاوش
شهریور 16, 1394 8:57 ب.ظ

ممنون از مقاله خوبتون 🙂 کاش فروشگاه‌های مناسبی که میشه اینها رو ازشون خریداری کرد رو هم معرفی میکردین

محمدحسین کاظمی
Reply to  سیاوش
شهریور 21, 1394 1:53 ب.ظ

میتونی از دیجیکالا سفارش بدی

سیاوش
Reply to  محمدحسین کاظمی
شهریور 24, 1394 10:35 ق.ظ
13
0
Would love your thoughts, please comment.x