راهنمای خرید تلویزیون

9

همین چند سال پیش خرید، خیلی آسونتر از حالا بود. برای مثال اگه می خواستید تلویزیون بخرید اولین سوال برای شما سایز بود بعد انتخاب وضوح بود مثلاً 720P یا 1080P ؟ آخرش هم دیگه خیلی حساس می شد قضیه برند تلویزیون بود.

حالا دیگه زمان تغییر کرده. کیفیت تصاویر زیاد شده و البته که همراهش چندین و چند امکانات تکنولوژیک دیگه. فقط کافیه شما قصد خرید داشته باشید و اینجاست که باران سوالات بر سر شما خراب می شود: دو بعدی یا سه بعدی؟ اگه سه بعدیه اکتیو یا پسیو؟ LED باشه؟ تلویزیون هوشمند چی میگه؟ حالا این قضیه اولترا اچ دی و OLED چیه؟  اگه با ما همراه باشید با این مقاله می تونیم بهتون در انتخابتون کمک کنیم.

سه بعدی آری یا نه؟ مسئله این است

 بدون شک اولین سوال اینه . چون هم رده قیمتی رو مشحص میکنه و هم خط مشی شما رو :). درسته حقیقت اینه که بیشتر یا بهتر بگم همه ما شاید در کل سال بیشتر از تصاویر 2 بعدی استفاده میکنیم تا تصاویر سه بعدی و اگر هم استفاده کنیم شاید به 50 ساعت در سال نرسد. اما صبر کنید این به این معنی نیست که خب پس سه بعدی ولش. نه کمی آینده نگر باشید و منصف، آینده نگر از این نظر که تا چند سال آینده مطمئناً هم تصاویر سه بعدی بیشتر می شوند و هم کانالهای سه بعدی افزایش پیدا می کنند. منصف هم از این نظر که لذتی که در اون 50 ساعت سه بعدی دیدن هست در 2 بعدی دیدن نیست و از سویی دیگر هم دیگریک تکنولوژی جدید نیست که بی دلیل گرانتر باشد قیمت ها منصفانه تر و تا حدودی پایین آمده. آخرش چی شد؟ 🙂 همه اینها را گفتم که این مطلب را به شما برسانم که اگر خواهان کمی آینده نگری هستید و اگر طرفدار فیلم دیدن (البته که با کیفیت بالا) سه بعدی بگیرید. از طرفی دیگر این را هم مد نظر داشته باشید که تلویزیون سه بعدی پلیرسه بعدی هممی خواهد . خرج بیشتر و این حرفها پس اگر بودجه کمی برای خرید تلویزیون کنار گذاشته اید و هدفتان از تلویزیون تماشای برنامه های مهیج صدا و سیما است. دوبعدی بخرید راحت.

خب حالا فرض کنیم که شما خواستید تلویزیون 3 بعدی بخرید. حالا پسیو یا اکتیو؟

سه بعدی پسیو:

در خیلی از تلویزیون ها از این تکنولوژی استفاده می شود. مثلاً خیلی از تلویوزن های ال جی از این تکنولوژی استفاده می کنند. این روش خیلی شبیه تکنولوژی است که در سینما های سه بعدی استفاده می شود. دو تصویر همزمان به صفحه تابیده می شود و عینک های پلاریزه تصویر درست را به چشم هدف نشان می دهد و اینگونه حس سه بعدی به شما دست می دهد. این روش نسبت به حالت اکتیو دارای روشنایی بهتر و زاویه دید بیشتر است. از طرفی دیگر این تکنولوژی هم سبکتر است و هم بسیار ارزان تر از حالت اکتیو آن است. زمانی که عینک های اکتیو قیمت هایی بالاتر از 250 هزار تومان دارند عینک های پسیو حتی با 20 تا 30 هزار تومان هم یافت میشوند. در آخر برای تلویزیون های سه بعدی ارزان قیمت بدون شک حالت پسیو به مراتب مناسب تر است.

عینک پسیو  تلویزیون های سه بعدی . همانطور که می بینید وزن این عینک ها بسیار کمتر از حالت اکتیوشان است.
عینک پسیو تلویزیون های سه بعدی . همانطور که می بینید وزن این عینک ها بسیار کمتر از حالت اکتیوشان است.

سه بعدی اکتیو:

عینک های اکتیو از LCD هایی بهره می برند که با خاموش و روشن شدن تصویر را به چشم هدف نمایش می دهند. خب مطمئناً برای اینکار هم از باتری در این عینک ها استفاده شده است. و بدین ترتیب تصویر برای چشم چپ و راست از هم مجزا می شوند و تصویر سه بعدی برای شما تداعی می شود. در این روش چون هر چشم کل صفحه را در اختیار دارد( در حالت پسیو این صفحه نصف می شود) تصویر حاصل رزولوشن و وضوح بیشتری نسبت به حالت پشیو دارد . برای مثال اگر تلویزویون شما 1080P است در حالت پسیو تصویر 720P دریافت خواهید کرد و در حالت اکتیو 1080P. این رو هم مدنظر داشته باشید که تلویزیون های پلاسما فقط از حالت اکتیو پشتیبانی می کنند. این قضیه باید برای شما مهم باشه. چرا؟ چون اگر شما بدنبال وضوح و کیفیت هستید باید پلاسما بگیرید. این عقیده متخصصین این زمینه است 🙂 به اعتقاد خیلی از این متخصصین عینک های اکتیو در تلویزیون های پلاسما تصاویر واقعی تر و عمیق تر با سایه کمتر و تیرگی کمتر در حرکات ارائه می دهند.

این عینک ها بیشتر در تلویزیون های برند های سونی استفاده می شود. هرچند که دیگر برند ها هم این تکنولوژی را به کار می برند.
این عینک ها بیشتر در تلویزیون های برند های سونی استفاده می شود. هرچند که دیگر برند ها هم این تکنولوژی را به کار می برند.

حالا بالاخره پلاسما یا LCD؟

این توضیح را بدهم که LED ها هم نوعیLCD هستند پس کلاًبه دو گروه تقسیم کردیم پلاسما و LCD. هر کسی از خرید تلویزیون یک هدف و انتظار داره دیگه  پس باید ببینیم انتظار شما از تلویزیون چیست تا بهترین راهنمایی رو بهتون بکنیم.

در چه زمانی می خواهید تماشا کنید؟

اگر بیشتر زمان تماشای تلویزیون شما در طول روز است و یا در نور مناسب و زیاد است. LCD بخرید! چون تلویزیون های LCD تصاویر پرنورتری نسبت به تلویزیون های پلاسما تولید میکند و در نتیجه برای محیط های پر نور مناسبتر است. از طرفی دیگر اگر بیشتر زمان تماشای شما در هنگام شب است یا در اتاق با نور کم. پلاسما بخرید! چون پیکسل های پلاسما در صحنه های تاریک تقریباً می توانند خاموش شوند و در نتیجه رنگ مشکی واقعی تری ارائه می دهند.تصاویر طبیعی تر هستند و رنگ های قویتری دارند. همچنین زاویه دید پلاسما ها هم بیشتر است. پس اگر تعدادتان زیاد است و زاویه دید خیلی مهم پس حتماً پلاسما بخرید.

چه چیزی می خواهید ببینید؟

حرف آخر اینکه اگر اهل تماشای فیلم هستید یا اینکه تصویری سینمایی از تلویزیون خود انتظار دارید پلاسما بخرید.  تکنولوژی نمایش تصویر در تلویزیون های پلاسما به نوعی است که پیکسل ها خود دارای نور هستند. این به این معنی است که بر خلاف LCD  ها تأخیر حرکتی و تناقضات نوری ندارند. که نتیجه آن تصویری روان ، با جزئیات بهتر و نور سیاه واقعی تر است. البته متأسفانه چیزی به پایان عمر تلویزیون های پلاسما نمانده است و خیلی از برند ها دیگر پلاسما تولید نمی کنند و شاید از آخرین تولید کنندگان آن ال جی و پاناسونیک باشند.

در طرف دیگر قضیه اگر قصد شما از خرید تلویزیون تنها تماشای  برنامه های استاندارد روزانه است. یا مثلاً بازی زیاد. LCD بخرید. منبع نوردهی در این تلویزیون ها خود پیکسل ها نیستند و منبع نور ی مجزا از آنها وظیفه نوردهی به آنها را دارد که به آن Backlighting می گویند.همچنین اگر تلویزیون شما به مدت زیاد روشن است و مصرف انرژی برای شما مهم است . LCD ها به مراتب انرژی کمتری مصرف می کنند. در آخر هم تلویزیون های LCD در سایز های کوچکتری نسبت به پلاسماها تولید می شوند. در حالی کمترین سایز تلویزیون های پلاسما 42 اینچ است. تلویزیون های LCD حتی در سایز 19 اینچ هم تولید می شوند.

اتاق تاریک؟ خوراک پلاسماست :)
اتاق تاریک؟ خوراک پلاسماست 🙂

پس LED چی شد؟

دلیل اینکه LCD و PLASMA رو با هم مقایسه کردیم  و نامی از LED نیاوردیم این بود که  LED ها هم خیلی شبیه به LCD ها هستند با این تفاوت که در LCD ها از نور پس زمینه فلورسنت استفاده می شود و از فیلترهای قرمز، آبی و سبز برای ایجاد رنگ های مختلف استفاده می شود. در LED ها این منبع نور LED است که در نتیجه کنترل بهتری بر روی نوردهی تصویر خواهند داشت. در آخر این را در نظر داشته باشید که LED ها کمترین مصرف را در تلویزیون ها دارند.

تلویزیون هوشمند؟

تلویزیون های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و شما می توانید از تماشای ویدیو های اینترنتی لذت ببرید فقط حیف که  یوتیوب و تقریباً همه سرویس های اشتراک ویدئو در ایران مسدود هستند و در این قسمت امید شما می تواند به سایت آپارات باشد 🙂 . ولی جدای از اینها شما مجهزبه یک مرورگر وب ، تعداد زیادی برنامه کاربردی(اگر اندروید باشد) و برنامه های ارتباطی مثل وایبر واسکایپ(اگر تلویزیون دوربین و میکروفون داشت) خواهید بود که مطمئناً آنچنان هم بد نیست.فقط اینکه بیشتر هدف تلویزیون های هوشمند اتصال به شبکه های اینترنتی بود که برای سرعت بالای اینترنت ایران مناسب نیستند و اگر هم این مسئله حل شود خیلی از آنها مسدودند. باشد که در آینده امکانات بیشتری به تلویزیون های هوشمند اضافه شود تا ما هم استفاده بیشتری از آنها بکنیم.

Ultra HD یا 4K؟

امروزه رده جدیدی به تلویزیون ها اضافه شده است. اولترا اچ دی یا 4K که همانطور که از لقبش بر می آید مشخصه بارزش 4 برابر شدن رزولوشن تصویر و رسیدن به رزولوشن  4160×2160 یا 3840×2160 است. در حالی که تا کنون تلویزیون ها رزولوشن 1080×1920 را ارائه می دادند. صد البته که این افزایش رزولوشن باعث افزایش کیفیت تصویر می شود و می توان گفت این امر برای تلویزیون های بسیار بزرگ حیاتی بود. اما در نظر داشته باشید که رزولوشن در تأخیر حرکتی و سایه و… باقی قضایا تأثیری ندارد و همانطور که احتمالاً می دانید تمام تلویزیون های UltraHD از خانواده LCD ها هستند .

اول این نکته را خاطر نشان بکنم که فرضاً شما تلویزیون اولترا اچ دی خریدید . امکان پخش تصاویر اولترا اچ را دارید؟ اصلاً تولید شده؟ هنوز اینامر بیشترشبیه یک موفقیت آزمایشگاهی و تئوریست. (میدونم الان تو دلتون میگید خب تا 3 یا 4 سال دیگه که میشه… آره شاید) . از طرفی دیگر اگر می خواهید تفاوت را احساس کنید بهتراست تلویزیون 55 اینچ یا بالاتر تهیه کنید تا از خرید خود راضی باشید. اگه یه همچین پولی میخواهید خرج کنید که دیگه اینجا چیکار میکنید؟ 🙂

  نکته آخر: اگه یادتون باشه قبلاً گفتیم که در تکنولوژی سه بعدی پسیو رزولوشن تصویر نصف می شود. پس اگر تلویزیون شما اولترا اچ دی باشد. مطمئناً کیفیت بهتری در تصاویر خواهید دید.

تکنولوژی همچنان  ادامه دارد: OLED

به زبان ساده  OLED  با فرستادن الکتریسیته مستقیماً به مواد Organic کار می کند. همان حرف O هم در اسم OLED همین است. برای مثال کربن که رنگ های قرمز،آبی و سبز (رنگهای مورد نیاز تلویزیون های رنگی) را از خود منتشر می کند. چون این مواد که اندازه پیکسل هستند، خود نور می دهند و تمام صفحه از این پیکسل ها تشکیل شده نتیجه اش تصویری روشن تر، عمیق تر و واقعی تر از هر تکنولوژی است که تا حال استفاده شده است. از سویی دیگر تلویزیون های OLED بسیار باریک هستند تا جایی که به تازگی LG تلویزیونی با ضخامت یک مداد ساخته است. این حرکت به سوی باریک ادامه دارد تا ضخامت کاغذ و حتی رنگ روی دیوار! البته در آینده.

راحتتان کنم OLED بهترین است: کیفیت فوق العاده تصویر و مصرف کم آن را به بهترین تکنولوژی ساخت تلویزیون تبدیل کرده است. ولی خب چرا تلویزیون های از این دست کم هستند؟ معلومه ساخت آن کمی مقرون به صرفه نیست :(. ما هم مثل شما در انتظار کاهش مصیبت های ساختش هستیم :).

کلام آخر

خب خسته نباشید این مقاله هم تمام شد.  امیدوارم توانسته باشم چیزی به دانسته های شما اضافه کنم. می دانم کمی متن طولانیست به خاطر همین یک خلاصه برای شما گذاشتم با این توضیح که همانطور هم که قبلاً گفتم منظور از LCD تکنولوژی ارائه تصویر است و به همین دلیل هم LED هم جزو خانواده LCD حساب می شود پس فقط نام LCD را در مقابل PLASMA می آورم :

  • اگر به دنبال سه بعدی ارزان قیمت هستید به سراغ LCD های پسیو بروید. کیفیت بهتر می خواهید؟ پلاسماهای اکتیو بهترین انتخاب هستند.
  • تلویزیون های پلاسما برای مکان های با نور کم مثلاً اتاق فیلم و … بهتر هستند و تلویزیون های LCD برای محیط های روشن
  • هنوز هم که هنوزه خیلی ها بر این اعتقادند که پلاسما ها کیفیت بهتری در تصویر دارند و حس فیلم گونه بهتری به بیننده می دهند
  • هنگامی که بحث به مصرف انرژی می کشد LCD ها به مراتب بهتر از پلاسما ها هستند
  • در تلویزیون های پلاسما یک تصویر نباید بهمدت زیاد ثابت بماند یا مثلاً برای گیم زیاد خوب نیست درحالی که LCD ها نقطه مقابل این قضیه هستند.
  • در LED هایی که کل صفحه آن را LED تشکیل داده است کنتراست تصویر خیلی بهتر است ولی خب گرانتر هم هستند.
  • LED هایی که فقط در گوشه ها از LED استفاده شده است باریک تر از باقی LED ها هستند ولی  خب کیفیت LED های تمام صفحه را ندارند.
  • تلویزیون های پلاسما کوچکتر از 42 اینچ نیستند. درحالی که LCD ها در هر سایزی یافت می شوند.

برگرفته از سایت Digitaltrends

در آخر به شما پیشنهاد می کنم به راهنمای خرید تلویزیون (نسخه کامل) هم سری بزنید.

Subscribe
آگاهی از
9 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
فرزاد
آذر 17, 1394 4:07 ب.ظ

با سلام عالی بود
اگه ممکنه یه مدل تلویزیون ارزون قیمت 49و55اینچ بهم معرفی کنید

فرزاد
آذر 17, 1394 4:05 ب.ظ

با سلام عالی بود

shalgham
اردیبهشت 2, 1393 8:33 ق.ظ

جالب بود….

رضا
فروردین 30, 1393 5:05 ب.ظ

آقا ممنونم

mahyar9989
Reply to  افشین
خرداد 17, 1396 2:26 ق.ظ

سلام.
میشه لطفا یه راهنمایی بکنید.
بهترین تلویزیون مخصوص گیم کیفیت خوب و فول اچ دی زیر 1500 و زیر 40 اینچ چه تلویزیون هایی ان؟!

siamakaminizadeh
فروردین 12, 1393 3:09 ب.ظ

عالی بودو متشکرم

siamakaminizadeh
فروردین 12, 1393 3:06 ب.ظ

متشکرم از سایت خوبتان

hamid
فروردین 7, 1393 1:53 ب.ظ

افرین فقط دو ماه دیر دادی خریدیم رفت

9
0
Would love your thoughts, please comment.x