بررسی اپل واچ: نمادی برای دلدادگان اپل

0

ساعت! زمانی تنها زمان را نشان می داد و کم کم شخصیت افراد را نشان داد! برای مثال دورانی بود که اگر کسی ساعت دیجیتال دستش بود یعنی خیلی آدم باهوش یا عشق تکنولوژی است. اگر ماشین حساب هم داشت(جداً همیشه برای من سوال بود که کار کردن با این ساعت ها آسان است یا سخت) که دیگر هیچ! حتی اوایل در مدارس به عنوان تقلب می گرفتند! بگذریم، ساعت ها همیشه در تلاش بودند تا تعریفی جدید برای خود داشته باشند. این تعاریف جدید اخیراً سرعتی وحشتناک یافته است. پس از مدتی که پبل معروف ترین سازنده ساعت های هوشمند بود حالا تقریباً تمامی غول های تکنولوژی به فکر ساخت ساعتی برای خود افتاده اند.

اپل با ساخت ساعت هوشمند خود طبق عادت همیشگی اش می خواهد تعریف خود را به دیگران معرفی کند. ساعتی که به تناسب نام اپل به قدر کافی گران هم هست. در این نوشته قصد داریم نگاهی اجمالی به این ساعت هوشمند بیندازیم و کمی به آن بپردازیم. البته به سبک 8بیتی! 😉

طراحی:

apple watch

این ساعت هوشمند در دو سایز (38 یا 42 میلی متر) و سه کلاس ساخته شده است: Sport،Watch،Edition. حالت پایه ساعت هوشمند اپل مدل Sport آن است که با قیمتی 349 دلاری عرضه می شود و از آلومینیوم ساخته شده است. در حالی که سری پیشرفته آن با نام  Edition از قیمت 10.000 دلار آغاز می شود و از طلای زرد و سفید 18 عیار ساخته شده است. در بررسی حاضر مدل اسپورت مورد بررسی قرار خواهد گرفت در سایز 38 میلی متری (البته مدل 42 میلی متری باتری قوی تری هم دارد و هم اندازه ای مناسب تر) از جنس فولاد ضد زنگ (با قیمت 349 دلار) و بند سبز رنگ اسپورت (در صورت فروش جدا 49 دلار قیمت خواهد داشت).

از بسته بندی با کیفیت و خوش ساخت ( که هم مشخصه محصولات اپل است و هم لازمه یک وسیله تجملاتی! ) این ساعت که بگذریم می رسیم به صفحه نمایش و حسگر پشت ساعت که توسط شیشه سفایر پوشیده شده است. البته مدل پایه یا اسپورت توسط این شیشه محافظت نمی شود. در سمت راست ساعت دو کنترلر دیده می شود که می توان از کیفیت ساخت آنها کاملاً راضی بود.

به راستی می توان این ساعت را یک پله بالاتر از دیگر ساعت های هوشمند دانست و نکته مهم تر این که کیفیت ساخت ساعت هوشمند اپل را می توان هم عرض ساعت های ساخت برندهایی همچون Cartier دانست.

البته شاید مشکل اصلی، قیمت این ساعت باشد ولی باید به قیمت ساعت های اندرویدی پیشتاز همچون Smart watch3 ( البته با بند فلزی و با قیمت 299 دلار) و LG G watch Urbane ( با قیمت 349 دلار) هم توجه کنیم و کمی هم انصاف داشته باشیم!

صفحه نمایش ساعت هوشمند اپل 340×272 (290 PPI) در مدل 38 میلی متری و 390×312 (302 PPI) در مدل 42 میلی متری است.

apple watch band

بند سیلیکونی این ساعت هم آنچنان که به چشم می آید آزار دهنده نیست و  و نکته مهم در مورد آنها این است که می توانید بند این ساعت را متناسب با سلیقه تان تغییر دهید.

نکته دیگر استاندارد IPX 7 است که نشاندهنده آن است که این ساعت هوشمند در برابر قطرات آب مقاوم است ولی ضد آب نیست. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم شما می توانید ساعت را در حمام یا شستن دست همراه داشته باشید ولی نمی توانید با آن شنا کنید.

ویژگی ها:

apple watch 2

دو عقیده در طراحی ساعت های هوشمند وجود دارد: اولین عقیده معروف به  هرچه کمتر بهتر است! که فلسفه اش کم کردن تأثیرات ارتباط با دیگر دستگاه های دیجیتال است و دومین عقیده معروف به هرچه بیشتر بهتر است. در این فلسفه ساعت های هوشمند سعی می کنند با هر وسیله ای در ارتباط باشند. اپل واچ در کدام گروه قرار می گیرد؟ معلوم است اپل واچ بیشترین است!

درست است که اپل واچ هم یک ساعت هوشمند است و مثلاً نمی توان از آن انتظار iphone را داشت ولی این ساعت هوشمند بستر نرم افزاری را فراهم کرده است که برنامه نویسان را مشتاق به تولید نرم افزار برای این ساعت کرده است و می توان انتظار داشت که این ساعت یکی از کاربردی ترین ابزار پوشیدنی بازار شود.

ولی نکته اصلی که شاید کمی کمرنگ شده باشد وابستگی این ساعت به iphone است. اپل واچ همچنان باید به گوشی متصل شود و بدون آن ناتوان است. دریافت نوتیفیکشن های نرم افزارهای مختلف و پیام ها که به امری عادی برای ساعت های هوشمند تبدیل شده است.  البته شما می توانید توسط نرم افزار رابط iphone و اپل واچ برای این اطلاعیه ها فیلتر گذاری کنید. شما می توانید توسط ساعت خود دستور تماس دهید یا به اس ام اس های خود پاسخ دهید آن هم به صورت صوتی. نکته دیگر شمارنده قدم و مانیتور فعالیت های روزانه است که در اپل واچ گنجانیده شده است. در واقع شاعت هوشمند اپل هر انتظاری که از یک ساعت هوشمند داریم را برآورده می کندو همان طور که پیش از این گفتیم می تواند آینده این ابزار را تعریف کند. اما سوال اینجاست که این ساعت تا چه حد می تواند موفق باشد؟ اصلاً می تواند انتظارات نرم افزاری را برآورده کند؟ به بخش اصلی و دوم تست ما خوش آمدید 🙂

رابط کاربری:

apple watch UI

عامل موفقیت اپل تا اکنون یک چیز بوده است: سادگی در عین کامل بودن. در واقع رابط کاربری محصولات اپل به نوعی طراحی شده اند که هر کسی به راحتی بتواند با آن کار کند از بچه 5 ساله گرفته تا مادر بزرگ این بچه همه و همه می توانند پس از مدتی کوتاه به آن عادت کنند.

اپل واچ چی؟ می تونه این جوری باشه؟ نه زیاد!

برای صرفه جویی در مصرف انرژی صفحه نمایش ساعت هنگامی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، خاموش می شود. این یک ویژگی مشترک بین تمامی ساعت های هوشمند است ولی متأسفانه اپل واچ هنگامی که به آن نیاز است نشانه ای از روشن شدن از خود نشان نمی دهد! این ساعت در حالت ایستاده به خوبی عمل می کند و صفحه روشن می شود ولی در هنگامی که تکیه داده اید یا نشسته اید؟ نه!  اینکه بعضی اوقات صفحه روشن نمی شود جداً آزار دهنده است. البته نمی توان زمان دقیقی از این اتفاق داد ولی بالاخره اتفاق می افتد!

اما می رسیم به سیستم کنترل که فوق العاده است! زمانی که صفحه روشن می شود صفحه اصلی مطابق انتظار ظاهر می شود و با کلیک بر روی پیچ کنترل شما به صفحه نرم افزار ها می روید(درست مانند دکمه Home گوشی iphone) با چرخاندن پیچ کنترل می توانید بر روی نرم افزارها زوم کنید و … فوق العاده است! برای انتخاب نرم افزار شما هم می توانید از پیچ کنترل استفاده کنید و هم از انگشتانتان و با یک کلیک وارد نرم افزار خواهید شد. با لمس طولانی نرم افزار به انتخاب های بیشتر آن نرم افزار  دست می یابید (کاری که مدت ها در سیستم عامل اندروید انجام می شد).

البته کار با ساعت هوشمند اپل قدرت لمس استادانه ای می خواهد. هرچه نرم افزارهای شما بیشتر شود صفحه شما شلوغ تر می شود و این نیاز به دقت دارد تا انتخاب درست داشته باشید.

مهم ترین اطلاعات در بخش نگاه مختصر دیده می شود. با اسکرول آن به پایین یا بالا می توانید از عمر باتری تا برنامه روزانه و …. را مرور کنید. برای حدف یا اضافه کردن این اطلاعات شما باید با نرم افزار بر روی گوشی موبایلتان کار کنید.

نوتیفکشن ها:

whatsapp-1430414831-2omD-full-width-inline

وقتی اطلاعیه ها بر روی ساعت وارد شدند مانند آیفون ذخیره می شود و دقیقاً مانند موبایل با کشیدن آن ها به پایین می توانید آنها را ببینید و کلیک بر روی آنها می توانید آنها را ببینید. جالب اینجاست که نزدیک به 3000 برنامه برای اپل واچ تولید شده است ولی هنوز برنامه ای اختصاصی برای فیس بوک، جی میل یا واتس اپ ارائه نشده است. اطلاعیه ها در جی میل و واتس اپ حداقل خلاصه ای از پیام را ارائه می دهند ولی نمی توانید به آن پاسخ دهید یا متن کامل را بخوانید.

Taptic engine:

در طراحی اپل واچ ایده جالب دیگری هم گنجانده شده است. برای اطلاعیه ها و اعلانات به غیر از صدا یا لرزشی کوتاه حالت دیگری هم وجود دارد که در آن انگار کسی بر روی دست شما می زند! این بعنی چه؟ یعنی شما در آینده می توانید برای دیگر کاربران اپل واچ حالات مختلفی از تکان را بفرستید. ایده جالبی است آفرین اپل! هرچند که فوق العاده نیست ولی برای اوایل که جالب هست، نیست؟

فیتنس، ورزش و ضربان قلب:

activity-1430414643-Slnc-full-width-inline

یکی از کاربردهای اصلی ساعت های هوشمند همین تندرستی بود و هست. ولی باز هم اپل معنای دیگری به این کاربرد داده است. به عنوان یک قدم شمار و وسیله ای که شما را به رسیدن به هدف روزانه تان تشویق کند اپل واچ فوق العاده است. برنامه تندرستی طراحی شده بسیار کاربردی است و نتایج هم بر روی ساعت و هم بر روی گوشی موبای نمایش داده می شود. زمان و میزان مسیر و باقی موارد به طرزی خوشایند توسط منحنی های دایره شکلی نمایش داده شده اند که هم درک موارد ضروری را برای شما امکان پذیر می کند و هم بسیار زیباست! بر خلاف دیگر قدم شمارها در اینجا رسیدن به هدف با سوزاندن کالری اندازه گیری می شود.

running-1430413732-by35-full-width-inline

در حالی که در نگاه اول این ساعت یک همراه ورزشی خوب به نظر می رسد ولی هنوز هم یک ساعت ورزشی نیست! اول این که GPS ندارد. این یعنی شما باید حتماً گوشی خود را همراه داشته باشید! در زیر تستی که از این ساعت شده را می بینید (ما نیستیم 🙂 فکر کنید 1% اپل واچ بدهند ما تست کنیم)

وقتی که در عمل این ساعت را در یک مسافت دوی ثابت که پیش از این با ساعت های دیگر تست کرده بودیم تست کردیم. اتفاق جالبی افتاد. هر مایلی که می دویدیم 0.91 حساب می شد! سرعت هم که دیگر در مسافت های کوتاه اصلاً فکرش را نکنید!

هنگامی که دویدن تمام شد. ساعت تنها اطلاعات نوشتاری تحویل ما داد! نه از نقشه راه خبری بود و نه از گراف های ضربان قلب و سرعت و … شاید هدف اپل دوندگان خیلی خیلی آماتور یا اصلاً دویدن گهگاه و اتفاقی بوده است. ولی هیچ کس اطلاعات غلط که نمی خواهد. این نه تنها که یک ضد حال بزرگ بلکه کلاً خطرناک است!

برای روشن شدن داستان و تست بهتر نرم افزار به مدت یک ساعت پشت میز نشستیم و نتیجه سوختن 600 کالری بود. این نشان می داد که اطلاعات ساعت از مسافت طی شده نیست بلکه ضربان قلب منبع اطلاعاتی ساعت هوشمند اپل است.

نرم افزار ها: 

p1020546-1430414944-KXaY-full-width-inline

تعداد نرم افزارهای اپل واچ می تواند باعث پیروزی یا شکست اپل واچ شود. همانند بسیاری از محصولات پیش از اپل پلتفرمی برای توسعه دهندگان در نظر گرفته است. نرم افزاری مخصوص اپل واچ هنوز موجود نیست. بلکه به عنوان افزونه هایی از نرم افزارهای iphone در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت. گفتنی است که برای اپل واچ 3000 نرم افزار ارائه شده است که از جمله انها می توان به Spywatch، CityMapper و Glance card اشاره کرد. شاید یکی از جالب ترن نرم افزارها Apple Map است که برای راهنمایی مسیر از Taptic engine بهره می برد که جداً لذت بخش است. در آخر این انتقاد را هم داشته باشیم که لیست نرم افزارهای اپل واچ هرچند که زیاد بود ولی شامل نرم افزارهای به درد نخور و بعضاً بدون آینده بسیاری هم بود.

سیری و تماس:

mum-1430415036-KWxn-full-width-inline

مانند Android Wear صدا یکی از مهمترین بخش های سیستم عامل اپل واج است و هنگامی بحث صدا پیش می آید سیری آماده خدمت رسانی به اپل است. با زدن و نگه داشتن پیچ دیجیتال سری حاضر می شود و شما می توانید سوال خود را بپرسید یا برنامه روزانه تعریف کنید و … همه چیز روان و خوب کار می کند. فقط اگر ساعت را برای شناخت بهتر صدا به دهانتان نزدیک کنید شاید سیری بسته شود! تماس صوتی با ساعت هم به راحتی صورت پذیر است ولی مشکلی که به چشم می خورد اسپیکرضعیف ساعت است که برای مثال در خودرو (که یکی از معمول ترین مکان ها برای استفاده از این قابلیت است) صدا به خوبی شنیده نمی شود. به هر حال می توان به تماس بسیار آسان از طریق ساعت آفرین گفت. کافیست دکمه پایین پیچ را بفشارید تا به دفتر تلفن رفته و تماس بگیرید.

عمر باتری:

battery-1430415263-sXSd-full-width-inline

عمر باتری برای ساعت هوشمند امر مهمی است و عمر باتری اپل واچ یک روز است. در تست های انجام شده اعتراضی به این یک روز نبوده است و همه این میزان را تصدیق کردند.

باید بخریم؟:

سوال خوبی است. اگر ساعت می خواهید، همین حالا به صراحت می گویم نخرید! اگر بهترین ساعت هوشمند بازار را می خواهید، باز هم با صراحت می گویم بخرید ( البته Sony Smartwatch 3 را هم از دست ندهید! ). کسانی که عشق ورزش هستند. باید کمی نگران باشند چرا که هنوز باگ های بسیاری در این ساعت در این زمینه دیده می شود. اگر هم که آیفون دارید و به دنبال یک ساعت هوشمندشیک هستید اپل واچ انتخاب درستی است.

در آخر هم به صورت تیتروار  مزایا و معایب واضح را بر می شمریم:

خوبی ها:

  • خوش ساخت و خوش قیافه است.
  • لوازم جانبی خوبی دارد.
  • سیستم عامل جالبی دارد و نرم افزارهای انتخابی زیادی دارد.
  • Taptic engine ایده جذاب و فوق العاده ای است.

بدی ها:

  • گران است
  • هنوز قابلیت های ورزشی خوبی ندارد
  • یک روز باتری برای ساعت هوشمند دیگر یک ضعف است
  • برنامه های ساخت شرکتی غیر از اپل مشکلات و باگ ها و ناهماهنگی های زیادی بر روی ساعت دارد.

توجه شما را به ویدیوی بررسی این ساعت و پاسخ به برخی از سوالات جلب می کنم :

Subscribe
آگاهی از
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x